Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Goodwill - hvor meget?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Mar 07
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!

Da jeg står og skal sælge mit firma, vil jeg meget gerne have et/nogle råd mht. hvor meget man normalt tager i goodwill?

På forhånd tak....

Tilmeldt 13. May 07
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 21:20
jamen det kommer da helt sikkert an på firmaet..... we need more info!
Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 21:40
Din goodwill fremgår indirekte af din omsætning i regnskabet. Havde du ikke denne goodwill, ville omsætningen være lavere. Jeg ville derfor vurdere købsprisen på en virksomhed ud fra regnskabet. Så det er måske mere et spørgsmål om havd den potentielle køber TROR der er normalt at betale for goodwill.
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 08:19
En goodwill kan fastsættes ud fra "markedsprisen", dvs. hvad kunden vil købe. Skal man bruge goodwill i andre sammenhænge, f.eks. selskabsomdannelse, kan der laves en beregning, som tager udgangspunkt i nuværende år og de tre foregående års resultater.
Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 08:43
Du bør også have øje likviditeten i dit firma igennem de seneste år - samt de kommende år.

Her kan der laves en DCF-beregning (discounted cash flow), hvor du tilbagediskonterer de kommende års positive likviditet. Derved finder du ud af hvad de kommende års overskud har af værdi i "nutidskroner". - spørgsmålet er så hvad en køber er interesseret i at betale for de kommende års overskud, da der naturligvis vil være noget usikkerhed heromkring.

Alt andet lige skal du ikke medtage renterne i den beregning. - det bør køber selv tage højde for.

Mvh. Karsten

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)