Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan beregnes løn, og moms - er dette korrekt?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Oct 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg står i den situation at jeg nu skal være selvstændig, det er jo fantastisk idet det er min helt store drøm - jeg vil dog gerne vide hvordan jeg kan regne ud hvad jeg ca. har tilbage når skatter og moms er trukket fra.

Nu tager vi et eksempel på indtjeningen:
3500 + moms
4000 (ingen moms (Google Adsense))

Udgifter:
Kontor: 1750 + moms
Internet: 100 + moms

Skattefradrag:
4000

Min udregning:

7500 (indtjening)
-8% (Arbejdsmarkedsbidrag)
-2313 (kontor og internet + moms)
-4000 (skattefradrag)
-37% (skat)
+4000 (skattefradrag)
Resultat: 4369,81 udbetalt

For det første; er udregningen korrekt? Hvis ikke, hvordan skal man så udregne det?

For det andet; hvordan fungere det med at trække moms fra osv. ?

Hilsen Carl

På forhånd - rigtig, rigtig mange gange tak :)

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:02

Hej Carl

Det ser fint ud, selv om jeg ikke kan garantere dig, om der mangler noget. Men dine udgifter til kontor og internet skal opgives uden moms - altså 1850.

Og en forudsætning for, at regnestykket er relevant er jo, at du er momsregistreret?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:02

CarlJohansen:

Nu tager vi et eksempel på indtjeningen:
3500 + moms
4000 (ingen moms (Google Adsense))

Udgifter:
Kontor: 1750 + moms
Internet: 100 + moms

Skattefradrag:
4000

Min udregning:

7500 (indtjening)
-8% (Arbejdsmarkedsbidrag)
-2313 (kontor og internet + moms)
-4000 (skattefradrag)
-37% (skat)
+4000 (skattefradrag)
Resultat: 4369,81 udbetalt

For det første; er udregningen korrekt? Hvis ikke, hvordan skal man så udregne det?

Ja indtjening ser OK ud - du regner der helt korrekt uden moms. Udgifterne ser forkerte ud - du har som udgift kontor og internet ialt 1750 kr - glem alt om moms når du skal regne din indtægt ud

Ellers ser det vel rigtigt ud.

Du skal skilne mellem din indtægt til skat - og din moms.

Din skat har ikke med din moms at gøre, for det du har i regnskabet, er alle indtægter minus alle udgifter begge dele uden moms som således ikke har betydning for din skat - og momsen du betaler er en du får fra dine kunder og bare opbevarer for skat til de skal ha den - den er slet ikke en del af din omsætning eller din udgift.

Regnskab dermed helt uden moms

Moms:

Du skal lægge moms på dine ydelser og kan trække moms fra det som er konkret firmarelateret (noget ex telefon skal ha delt momsen mellem privat andel og firma andel) KUN hvis der står moms på en faktura kan du trække det som står fra. Du lægger din salgsmoms sammen og trække din købsmoms fra og opgiver begge dele efter afslutningen af hvert kvartal - og betaler så forskellen - eller får tilbage.

(Der er lidt regler at sætte sig ind i, så som f.eks. ingen momsfradrag for benzin eller parkering ved hvidpladebiler, begrænset momsfradrag ved repræsentation og hotel, opdeling af moms på aktiver der købes og anvendes både i selskabet og privat) 

Du skal indberette moms hvert kvartal også selv om det er 0 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)