Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brugtmoms spørgsmål

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Nov 12
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg overvejer at starte en virksomhed som skal sælge samleobjekter. Lad os bare sige at det er frimærker.
Tænker at starte op med et varelager bestående af min personlige samling.
Lad os sige at samlingen repræsenterer værdier for 200.000 men skulle den sælges samlet så kunne den nok "kun" indbringe 100.000-120.000. Hvad er værdien så ?

Hvor meget kan jeg anføre at den er værd i indskud ? Og hvilken værdi ansætter jeg i forhold til at beregne brugtmoms ?
Lad os sige at en genstand er salgbar til 1000 kr og jeg sælger den for den pris. Er momsen så 0 da "købspris" og salgspris er den samme ? Skal jeg bogføre alle elementer individuelt ? Eller kan jeg have 1000 forskellige "objekter" med samlet værdi ?
Hvis jeg fra starten har anført en vare til 1000 kr og dens værdi så stiger til 1200 kr på samler markedet, skal jeg så betale moms af de 200 kr ? Og hvad sker der hvis værdien tilsvarende falder ?
Håber ik det er for lang en smøre, og at nogen kan hjælpe :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:00

Der er nogle stærke gutter herinde i brugtmoms, men jeg tror ikke du skal vente godt svar uden at være specifik. ER det frimærker (eller dækker det over møbler eller biler)

Der er flere ordninger, hvor man enten beregner for hver ting - salgspris minus købs - eller hvor man regner mere samlet (vist nok ud fra samlet oms) men for at det kan besvares er det nok vigtigt for eksperterne at vide HVAD er det. 

Er det noget hvor man normalt har en pris per ting (frimærker var vel oplagte hvor et vel kan koste 10.000 og et andet 5 øre) eller er det partivarer - eller kombination

Jeg tror også nemt du kan være i en situation, hvor du til den indgående værdi skal ha tredie parts ansættelse - men eksperterne svarer bedre hvis du er helt specifik om varen

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Nov 12
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 23:23

Varerne er samlekort, et meget nichepræget marked, men også et med begrænset konkurrence, så er sikker på det kan være et ganske godt område for en som mig, med stor personlig interesse. Generelt kunne jeg godt tænke mig at få adgang til relevant læsning om brugtmoms.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:24

hvis du googler brugtmoms er der masser af links - både fra skat - fra revisorer og fra Annette Sands regnskabsskolen - til andre kommer ind

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 04:10

Den meste relevante vejledning om brugtmoms finder du ved at Google "brugtmoms vejledningen".

I dit sted ville jeg sætte fokus på metode 2 - samlemetoden.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)