Jeg har et spørgsmål til alle webshop ejere. Jeg er ved at lægge hånd på en webshop med vores egne produkter, og så rejser der sig et spørgsmål.
Hvilken betydning har fragtprisen for salget?
Vil en høj fragtpris få kunderne til at "fylde op" så de får det fragtfrit, derved give øget salg
-kontra lav pris, hvor antallet af kunder stiger men de ikke køber så meget??
Det skal siges at prisen på mange af vores produkter ligger fra 75,.- til 155,- |
Jeg vil som flittig e-shopper sige, at shoppen skal holde sig på fragtmandens/postvæsnets tariffer og ikke smide penge oveni. Eventuelt tilbyde forskellige muligheder til forskellige typer, så de mere forsigtige kunder kan vælge "pakkepost med forsikring". Personligt venter jeg gerne tre uger på en vare, hvis jeg sparer penge på det. Men jeg vil ikke føle mig til grin uanset, hvor godt produktet er. Åger-porto opfatter jeg som en skjult afgift, og den slags er ikke charmerende.
Jeg vil desuden råde dig til at skilte tydeligt med fragtprisen på hver side af din webshop. Jeg lukker jævnligt indkøbsvognen og hele lortet ned, selvom jeg har siddet og fyldt i den, hvis fragt koster for meget. Jeg hader det. Især hvis jeg har været igennem tre sider for at nå til kassen, og så bliver der lige smidt 30 € oveni til fragt, og der er ikke andre muligheder. Jeg vil klart hellere undvære en vare, end jeg vil betale alt for meget for transport. Når jeg har købt varer for 400-500 kroner og så skal betale 200 kroner for at modtage dem, så kan det sgu'' være ligemeget for mig. Mange af mine e-køb er impulskøb, så hvis jeg bliver tvunget til at tænke og regne alt for meget, så hopper jeg fra i sidste øjeblik.
En anden ting er, at man ikke kan modregne almindelig moms af porto. Det kan også betyde en del for nogle kunders beslutning. Så mit råd er: Hold fragtomkostningerne i bund og lav hellere ekstra penge på mersalg. Stil langsomt omsættelige varer frem på desken til en god pris, ellers kommer du aldrig af med dem.
Sørg også for at tilbyde tilbehør - præcis som en god sælger gør i en fysisk butik. Hvis kunden køber en vandhane, skal han også lige have gummipakninger med. Hvis kunden køber sko, skal han også lige have federe snørebånd med. Hvis kunden køber en plakat, skal han også lige have skjulte ophæng med, osv.