Nu forestiller vi os at vi hen ad vejen vil trække andre partnere ind, men at de måske ikke har den samme ejerandel som os. Så hvis vi fx vil sælge virksomheden og retten til at bruge navnet, så er det ikke alle der har en lige ejerandel. Men kan man det? Vi kan selvfølgelig altid lave en eller anden form for kontrakt mellem os som regulerer en kommende salgssituation, men jeg kan ikke helt gennemskue om vi har gang i noget usmart. Vi har talt med en advokat som sagde god for konstruktionen med to ApS''er som ejer et I/S, men jeg er stadig lidt uklar på sagerne. |
Kan man have forskellig ejerandel af et I/S?
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
- 1
|
|
|
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Havde vi nu indgået privat som interessenter, ville der selvfølgelig være beskatning ved salg. Men idet det er vores respektive ApS''er som står som ejere af I/S''et, skal vi vel først beskattes når/hvis vi trækker penge ud herfra...? |
Nej. Et ApS er selvstændigt skattepligtigt af bl.a. virksomhedssalg. Hvis der kommer en ny interessent ind sælger jeres APS'er jo en andel af af aktiviteten fra. Hvis I eksempelvis er to personer der driver den fælles aktivitet ejer hvert ApS 50% af aktiviteten. Så kommer der en ny med. Herefter ejer hvert ApS 1/3 af aktiviteten og har dermed solgt 1/6 fra. Det salg bliver selskabet skattepligtigt af (forudsat at der er noget at beskatte selvfølgelig). |
Nu er jeg dog meget forvirret. For mig eget vedkommende er der egentlig tale om at jeg har en ApS holding konstruktion. Altså jeg har et holding-ApS som jeg selv ejer, og det selskab ejer så mit drifts-ApS (det er så her alle aktiviteterne ligger). Hele ideen med holdingkonstruktionen var at muliggøre at jeg kan lægge penge op i holding-selskabet og føre dem over i et nyt firma og evt. på anden måde bruge holding-selskabet som en slags sparegris. Vel at mærke at jeg kan flytte rundt på pengene uden at skulle betale skat af dem før jeg vil trække pengene ud (enten som løn eller overskud). Jeg havde hele tiden troet at hvis mit holding-ApS sælger noget fra, så ville pengene blive i holding-ApS''et uden at der i første omgang betales skat. Er det korrekt? Og gør det en forskel om det er mit holding-ApS eller mit difts-ApS som står som medejer af den fælles aktivitet? |
|
Selskabet betaler jo skat af salget. |
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)