Jeg har en .asp side som viser forskellige emner. Disse emner kan blive uaktuelle og bliver derfor slettet. eks. VisEmne.asp?Nr=1 -> Emne1 VisEmne.asp?Nr=2 -> Emne2 Spørgsmålet er: Hvordan skal besøg på slettede emne så håndteres? Pt. bliver besøg til slettede emner sendt videre til en anden side, hvor der forklares lidt om at emnet er slettet og hvad man kan gøre for at komme videre/finde andre emner. Bør man i virkeligheden sende en 404? Hvis ja, vil dette så ikke påvirke ikke-slettede emner. Bør man måske bevarer slettede emne for at skabe mere indhold, men visuelt fortælle brugerne at emne er "inaktive" og hvordan de kommer videre? |
SEO og dynamiske sider
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
- 1
Alt om både i Danmark
I stedet for at droppe URL''er vil jeg anbefale at du skifter indholdet ud - genbruger IDs. Hvis ikke det kan lade sig gøre, bør du 301 redirecte nedlagte sider til en anden side som er tættest relateret til den der redirectes fra - f.eks. et tilsvarende produkt i en ny version, den kategori siden ligger i eller lign. |
Hej Bjarne, Godt du overvejer dette, for det er rigtig som du siger, du mister noget værdi ved dette. Udfra min antagelse er det en auktionsside du har, i så fald vil der løbende komme en masse udløbet auktioner. Disse ville jeg lade blive, så skrive den er afsluttet, fundet en køber osv. På den måde viser du den besøgende at der er aktivitet og der sker noget på din side. Derfra kan du så lave en søgning udfra titlen på siden eller lign. og vise et par releteret åbne auktioner og så sende den besøgende den vej ind på den aktive del af sitet. Hvis der ikke er nogen relevanten kan du så sætte den optil at hente 5 nyeste auktioner, 5 der lukker snarest eller lign. Hvis du på trods af dette beslutter dig for at benytte et redirect, skal det ikke være 404 (som betyder siden ikke eksisterer) men istedet 301, der fortæller google at siden er flyttet. Du kan evt. lave et punkt på den side der hedder afsluttet auktioner og så liste dem alle her, så kan google løbende indeksere dem, for det er god madding til resultaterne. Det behøver ikke være så synligt, bare google kan finde det. Hvis du vil gå skridtet videre vil jeg lave mere seo-venlige urls, som f.eks. bad-med-sejl-til-salg.asp eller hvad nu folk kalder deres auktion som titel. Prøv evt. at kigge på QXL, er jeg havnet via søgninger et par gange på nogle af deres inaktive auktioner, så der kan du søge en smule inspiration. Hvis du har flere spørgsmål, så skyd endelig løs. |
Kristian Deiborg
ROI-hunter for Bodylab
Jeg er med på hvad 404 er, og det mest pga. at indholdet reelt ikke eksisterede mere. Men jeg tror at jeg arbejder videre med gemme inaktive emner, og droppe min eksisterende 301. Da mængderne ikke er små, er det forholdsvis meget indhold at smide væk. Jeg vil overveje at kaste noget tid efter seo-venligt url''er, men det løser jo stadig ikke problematikken. Tak for hjælpen begge to. |
Alt om både i Danmark
Hej Bjarne Jeg arbejder meget med SEO-venlige urls (Mikkel... jeg ved godt at det ikke er alt ;)) og lige præcis dit problem tror jeg at den bedst løsning er som begge er kommet med og: Du laver en 404-side som griber alle fejl med at siden ikke findes (dette kunne være hus-til-salg-i-slagelse.asp). I denne kan du læse den url som er kommet og ud fra denne kan du finde den rigtige auktion. Evt. hvis den kommer ind med VisEmne.asp?Nr=1 skal du så lave en 301 til emne1.asp. Browseren vil så forsøge at finde emne1.asp men denne findes ikke. Istedet bliver din fejlside kaldt og ud fra navnet finder du så Nr=1. Denne bliver vist til brugeren. Der sender du så brugeren hen til. Hvis auktionen er lukket, så kan du skrive at den er lukket og vise en liste over auktioner i samme gruppe som måske også kan have interesse. Du skal ikke slette gamle sider som Mikkel korrekt kommer ind på. Det betyder også at folk kan se at det nytter noget at sælge noget på siden. Du bør allerede nu lave dine urls om (hvis din side er konstrueret rigtigt, så vil det være forholdsvis nemt) således at dine urls bliver pæne. |
Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....
Hvis jeg forstår det rigtigt, så er det du skriver om en "workaround-udgave" (eller er det bare the asp-way) af SEO-venlige url'er? Nu skal indlægget jo ikke drejes over i at omhandle hvordan man omskrive url'er, men umiddelbart ville jeg da mene at der var bedre måder at gøre det i asp. Såvidt jeg husker har der også været debateret nogle metoder her på Amino. Selv har jeg lavet et httpModule til at klare det. Tilføjelse: Det med om man beholde de gamle sider, er lidt en trade-off i forhold til at skabe/bibeholde trafik. Det giver ingen relevans for brugerne (i dette her tilfælde, men kan sagtens i andres situation) at beholde indholdet. |
Alt om både i Danmark
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)