Hej, Jeg har haft et ApS selskab gennem de sidste 6 år og for et år siden kunne jeg ikke klare den mere, så jeg sendte ikke regnskab ind og lod selvskabet tvangsopløse. Da jeg indså at jeg ikke kunne klare den mere og ikke havde penge til at betale alle mine kreditorer, gav jeg besked til kreditorerne og mange var forstående. Selvskabet skylder kun penge til én tysk kreditor i dag og det strækker sig næsten til 150.000. Jeg snakkede meget med denne kreditor for lidt mere end et år siden og de ville selvfølgelig gerne have deres penge. De vidste hvordan situationen hang sammen og at jeg ikke kunne betale dem. Nu havde jeg ikke hørt fra dem i over et år og troede egentlig at de havde taget den som et tab, men i går kom der et brev fra en dansk advokat med opkrævning af det skyldige beløb inden for 10 dage ellers går sagen til inkasso! Jeg har lige været i skifteretten med selvskabet og det er under tvangsopløsning. Men hvordan skal jeg forholde mig til advokatens brev? Kommer jeg som privat person til at hæfte for gælden, hvis den ryger videre til inkasso? MVh. Ruben |
Som udgangspunkt nej. Du må jo meddele, at selskabet er sendt til tvangsopløsning og hvor og hvornår, så ved advokaten jo, at han ikke bare kan sende noget til inkasso. Jeg går ud fra, at det hele tiden har været den tyske leverandør klart, at det var dit ApS han handlede med.
Du har formentlig været indkaldt til en gennemgang med skifteretten i forbindelse med erhverv og selskabsstyrelsens beslutning og tvangsopløsningen og der har du skulle medvirke til en række ting, bla.a. afgive forklaring om selskabets aktiver og passiver o.l. og man skal svare så ærligt man kan.
Hvis man der direkte lyver om f.eks. aktiver, ja så kan ejeren være personligt ansvarlig men eller er der ikke personligt ansvar ved en konkurs eller tvangslukning af et ApS.
Hvis der ikke er aktiver af betydning som kan deles mellem kreditorerne så opløses selskabet blot, og er der aktiver der kan fordeles og dække dele af kreditorerne, konkursbehandles det. I ingen af de fald hæfter du personligt
vh