Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fraskrivelse af garanti

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Lyngby
Tilmeldt 30. Jun 07
Indlæg ialt: 379
Fra  Blæk & Print Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Må man gerne gøre som her og sige at kunden selv skal købe sig til en standard garanti?

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 13:27

Morten B:
Må man gerne gøre som her og sige at kunden selv skal købe sig til en standard garanti?

Ikke til private. Der er de sikret ifm. loven

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12856
Skrevet kl. 13:43

Morten B:

Er der ikke tale om at købe en garanti udvidelse?

Du må gerne sælge div. garantier til kunden bare du overholder reklamationsretten iht. købeloven.

Fra Lyngby
Tilmeldt 30. Jun 07
Fra  Blæk & Print Skrevet kl. 14:20

Ravn:

Er der ikke tale om at købe en garanti udvidelse?

Du må gerne sælge div. garantier til kunden bare du overholder reklamationsretten iht. købeloven.

jo det kan da egentlig godt være.

Så fremgår det bare ikke særlig godt.

Indenfor den normale reklamationsret på 2 år hedder det jo også normalt at man indenfor det første år opfatter skader som følge af produktionsfejl der har været tilstede ved købet og erstatter derfor, hvorimod bevisbyrden normalt påhviler kunden det andet år. Altså det er op til kunden at bevise at skaden har været som følge af produktionsfejl og ikke som følge af normal eller uhensigtsmæssig brug. Så burde der da stå en mere udførlig forklaring omkring udvidet garanti

Men tak for svaret

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 14:46

Morten B:
Indenfor den normale reklamationsret på 2 år hedder det jo også normalt at man indenfor det første år opfatter skader som følge af produktionsfejl der har været tilstede ved købet og erstatter derfor, hvorimod bevisbyrden normalt påhviler kunden det andet år. Altså det er op til kunden at bevise at skaden har været som følge af produktionsfejl og ikke som følge af normal eller uhensigtsmæssig brug.

Det er kun det første halve år, at bevisbyrden er sælgers

Morten B:
Så burde der da stå en mere udførlig forklaring omkring udvidet garanti

Der står det er en "udvidelse" og der står også "+1 års garanti" det forstår jeg da klart som en udvidet med et år oven i den almindelige garantiperiode som står på deres TOU

Fra Næstved
Tilmeldt 19. Nov 07
Indlæg ialt: 1934
Fra  ShopNyt Skrevet kl. 14:48

Hej Morten.

Du kan ALDRIG stille kunden dårligere end købelovens bestemmelser!

Mvh.

Webshop Mærket

Fra Lyngby
Tilmeldt 30. Jun 07
Fra  Blæk & Print Skrevet kl. 14:54

Mark:
Der står det er en "udvidelse" og der står også "+1 års garanti" det forstår jeg da klart som en udvidet med et år oven i den almindelige garantiperiode som står på deres TOU

Jeg kan godt se at du har ret. Jeg har bare misforstået det først da jeg så det.

Tak for svarene

Fra Lyngby
Tilmeldt 30. Jun 07
Fra  Blæk & Print Skrevet kl. 13:10

Webshop Mærket:
Du kan ALDRIG stille kunden dårligere end købelovens bestemmelser!

Men er dette blot den danske købelov? eller er det sådan i alle europæiske lande eller hvordan. Handler det om hvor webshoppen har hjemme?

Selvom reklamationsrettet gælder i 2 år er det egentlig min generelle erfaring at man ikke umiddelbart får noget erstattet efter et år, for som sagt bevisbyrden ryger jo over på kunden efter et halvt år og så virker det som om at de fleste så vælger at erstatte op til et år men at der derefter ikke er meget at komme efter. Hvad er jeres erfaringer med dette?

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 14:39

Morten B:

Men er dette blot den danske købelov? eller er det sådan i alle europæiske lande eller hvordan. Handler det om hvor webshoppen har hjemme?

Det er jo altid de gældende lovgivninger i det land, du handler i, der gælder. Så hvis du handler på en Engelsk webshop, så er det engelske regler der gælder. Ejer du en Dansk webshop, så skal du overholde de Danske regler uagtet at du engang imellem sælger til udlandske kunder. 

Morten B:
Selvom reklamationsrettet gælder i 2 år er det egentlig min generelle erfaring at man ikke umiddelbart får noget erstattet efter et år, for som sagt bevisbyrden ryger jo over på kunden efter et halvt år og så virker det som om at de fleste så vælger at erstatte op til et år men at der derefter ikke er meget at komme efter. Hvad er jeres erfaringer med dette?

Tror det afhænger af branche, det kommer jo også an på om der er tydelige tegn på slid/misbrug. 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)