Jeg har opsagt min nuværende stilling pr. 01-08 og i den kontrakt har jeg en kundeklausul der er formuleret således: Kundeklausul: Funktionen er uberettiget til i en periode på 12 måneder efter sin fratrædelse hos selskabet at udføre arbejde for eller på anden måde bistå kunder, der er kunder som selskabet på tidspunktet for funktionærens fratræden, at tage ansættelse hos eller direkte eller indirekte at have erhvervsmæssig kontakt med selskabets kunder og andre forretningsmæssige forbindelse med hvem, selskabet har haft forretningsmæssige forbindelser inden for de seneste 18 måneder før opsigelsestidspunktet. Forpligtelsen omfatter de kunder som funktionæren selv har haft erhvervsmæssige forbindelser med hos selskabet samt kunder, som selskabet ved særskilt skriftlig meddelse inden opsigelsen har ladet være omfattet af forpligtelsen. Forpligtelsen vedrører alene kontakt mv., der relaterer sig til selskabets forretningsområder på fratrædelsestidspunktet. For påtagelse af kundeklausulen oppebærer funktionæren, medmindre funktionæren tillige oppebærer en kompensation for pålagt konkurrenceklausul, i overensstemmelse med funktionærlovens § 18 a en kompensation. Kompensationen udgør 50% af funktionærens månedslån på fratrædelsestidspunktet og udbetales månedsvis i den periode, forpligtelsen gælder. Partermes rettigheder og forpligtelser i henhold til kundeklausulen er i sin helhed reguleret i overensstemmelse med funktionærlovens § 18 a. Mit spørgsmål er om jeg, uanset hvad, kommer til at få udbetalt kompensation, mod at "love" ikke at handle med gamle kunder, eller om klausulen på en eller anden vis skal "aktiveres", forstået på den måde at såfremt jeg ikke modtager nogen information om at de ønsker at gøre brug af klausulen, så kan jeg frit handle med mine gamle kunder? Det skal i den sammenhæng nok lige sige at min nuværende stillingsbetegnelse er sælger indenfor IT., og min kommende stillingsbetegnelse er sælger/indkøber indenfor forbrugerelektronik (Der muligvis også udvides til it-produkter) Jeg håber der er nogle kloge hoveder der vil tage sig tid til at svare ![]() |
Kundeklausul - Hjælp til forståelse
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)