Jeg har solgt et elektronisk databaseprodukt til en dansk privat selvejende institution. Produktet leveres af en amerikansk virksomhed, som jeg har en partnerskabsaftale med. Produktet skal anvendes på en række destinationer både i og uden for Danmark, og både inden for og uden for EU. Hidtil har institutionen købt produktet direkte hos amerikanerne uden at blive tillagt moms. Nu er der tale om et større ordre, hvor jeg står som leverandør og skal fakturere og afregne med amerikanerne. Derfor vil det blive opfattet som en fordyrelse, når jeg lægger moms på. Jeg vil derfor høre om nogen kan svare på følgende spørgsmål: 1. Når amerikanerne ikke har langt moms på, er den private selvejende institution så forpligtet til selv at lægge 25 procent til fakturabeløbet og afregne momsen herhjemme? 2. Hvis amerikanerne fortsætter med at fakturere uden moms og siden afregner min andel med mig, hvordan står jeg så i forhold til momsen? Kan nogen mon sige noget begavet om det? mvh. Ibk |
1. Når amerikanerne ikke har langt moms på, er den private selvejende institution så forpligtet til selv at lægge 25 procent til fakturabeløbet og afregne momsen herhjemme?
Den private institution skal tillægge import moms selv om de ikke er momsregistreret, så har de bare ikke fradrag for momsen men må betale.
2. Hvis amerikanerne fortsætter med at fakturere uden moms og siden afregner min andel med mig, hvordan står jeg så i forhold til momsen?
Når du er momsregistreret skal du også afregne importmoms, men du har bare fradrag for importmomsen, når du sælger videre skal du tillægge salgsmoms. USA skal aldrig betale dk moms, din samhandel med usa foregår uden moms. Husk du skal importregistreres.7851.import reg.pdf