Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fordele og ulemper med børsnoterede MLM selskaber

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Med Dubli''s plan om et IPO i 2008, synes jeg at det kunne være interessant at høre diverse amino debatøres meninger om hvad fordelen eller ulempen med et børsnoteret MLM selskab kan være.

Jeg selv er skeptisk overfor børsnoteret MLM selskaber alene af den grund at man herved har to slags grupper (investorer og forhandlere) der begge vil at selskabet klare sig godt, men med hvert sit udgangspunkt. Investorerne vil have at virksomheden beholder så mange penge som muligt i kassen til senere ekspansion/udvidelse af forretningsområde etc. - og måske lidt dividende overi. Forhandlerene vil have deres provision sikkert udbetalt! og gerne nogle incentives oveni.

Nogle ville mene at en børsnotering sikre selskabet et solidt financielt grundlag - men er dette ikke på lånt tid? Mange MLM selskaber er enten børsnoteret, ejet af en kapitalfond eller et venture-selskaber - alle har en ejerkreds med en forholdsvis kort investeringshorisont. Hvori ligger risikoen/sikkerheden så for den selvstændige forhandler der opbygger sin organisation/egen selvstændig virksomhed på baggrund af dette?

Med venlig hilsen

Mads Vidkjær 

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 18:48
Geeee, Mads, det var et uhyggeligt kvalificeret indlæg du her kaster i spil!

Ulemperne er du i høj grad selv inde på - omend jeg så vil glatte den lidt ud og så påpege at der i alle selskaber jo som regel findes et Advisory Board bestående af selskabets absolut ledende distributører, der til enhver tid vil slå hårdt ned på selskabets ledelse hvis de begynder at give efter for investorer i forhold til ændringer der snarere gavner investorerne fremfor distributørerne - der netop SKABER profit og grundlag for en god forretning for investorerne.

Omvendt har jeg faktisk svært ved at påpege fordelene for især de meget succesfulde og bundsolide selskaber... der hvor børsnotering vil have størst effekt, tror jeg vil være i forhold til selskaber som hitter på nye produkter, nye tendenser, og som har brug for solid økonomisk indsprøjtning for at komme fra land - ligeså vel som børsnotering - for en periode - vil være redningen for visse selskaber, som har lidt svært ved at få fodfæste på nye markeder.

MVH

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 15:43
Dato: 13-07-2007 18:48:15 Forfatter: Lasse Burholt Geeee, Mads, det var et uhyggeligt kvalificeret indlæg du her kaster i spil!

Ulemperne er du i høj grad selv inde på - omend jeg så vil glatte den lidt ud og så påpege at der i alle selskaber jo som regel findes et Advisory Board bestående af selskabets absolut ledende distributører, der til enhver tid vil slå hårdt ned på selskabets ledelse hvis de begynder at give efter for investorer i forhold til ændringer der snarere gavner investorerne fremfor distributørerne - der netop SKABER profit og grundlag for en god forretning for investorerne.

Omvendt har jeg faktisk svært ved at påpege fordelene for især de meget succesfulde og bundsolide selskaber... der hvor børsnotering vil have størst effekt, tror jeg vil være i forhold til selskaber som hitter på nye produkter, nye tendenser, og som har brug for solid økonomisk indsprøjtning for at komme fra land - ligeså vel som børsnotering - for en periode - vil være redningen for visse selskaber, som har lidt svært ved at få fodfæste på nye markeder.

MVH

Lasse,

som altid rammer du plet. En børsnotering er at skabe kapital til et eller andet - ekspansion/opkøb mv. - forhåbentligt ikke sikring af distributorernes provisioner da dette bør være givet på forhånd. Men en børsnotering betyder også åbenthed og alt efter hvor mange aktier der børsnoteres en vis sårbarhed. Uden at skulle male fanden for meget på væggen, så er det interessant at kigge på ejerfoholdne i børsnoteret MLM selskaber. Er det privatpersoner eller fonde og små-investorer som står bag?. Du har tidligere luftet en ligså kritisk spørgsmål omkring ejerfoldet af den organisation som du selv opbygger. Hvem ejer den? - og kan den overhovedet ejes?

For nybegyndere som er på jagt efter det idelle MLM selskab at starte deres forretning med, er dette - efter min mening - punkterne 2 og 3 som man skal overveje når man starter ud. Nr. 1 er selvfølgelig - og her skal der ikke være nogen tvivl: PRODUKTET eller PRODUKTERNE. Men ejerforhold er ligeledes noget man skal overveje om man kan forliges med disse. Ejerforholdne siger nemlig også meget om kemien i selskabet.

Held og lykke derude!

Mads

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 16:09
Dato: 16-07-2007 15:43:03 Forfatter: a-perfect-start
 Du har tidligere luftet en ligså kritisk spørgsmål omkring ejerfoldet af den organisation som du selv opbygger. Hvem ejer den? - og kan den overhovedet ejes?

Det er var ikke i relation til den organisatin jeg selv opbygger - det var et spørgsmål omkring Forevers reglement - den(/de) organisation(er) jeg har opbygget i anden sammehæng har været min egen forretning, ergo kan de sælges - som er tilfældet i mange selskaber - i mit tidligere spørgsmål stillede jeg mig uforstående overfor at man ikke kan sælge sit forhandlerskab i FLP til anden side.

MEN.. nu er denne tråd ikke om det spørgsmål - og derfor vil jeg så tage fat i det du påpeger.. og give dig ret i at ejerkredsen af et selskab er ganske væsentlig - ikke mindst i Network Marketing sammenhæng, da ejerne om nogen må have erfaring i branchen ellers kan det få katastrofale følger på sigt.

Et klassisk eksempel er jo Enliven der i den grad lider under at ledelsen ikke har noget som helt begreb om Network Marketing - og kommer fra konventionelle selskabstyper/investeringer.

TNI og FLP er klasse-eksempler på at ledelsen og ejerkredsen mangeårige erfaringer og succes indenfor Network Marketing skinner igennem i alt hvad de foretager sig. Det er jo samtidig fornøjeligt at konstatere at en betydelig del af ledelsen i eks. XanGo har en fortid under TNI´s CEO, Kelly Olsen - alt hvad de foretager sig er lært i de rækker. Agel er et andet eksempel, hvor man klogt nok har ejere og ledere med success bag sig i netværksbranchen.

Så ledelse og ejere har stor betydning - og network marketing erfaringer i de kredse ER alfa og omega.

MVH

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)