Hej Sidst jeg oprettede et selskab, var det i form af et skuffeselskab for over 20 år siden. Jeg er lidt på bar bund mht. gældende regler i dag. Jeg har en bolig som jeg lejer ud privat. Jeg går og tumler med idéen om at oprette et selskab, hvor boligen, indtægter, udgifter osv indgår. Hvilket selskab skal jeg oprette og kan det i det hele taget lade sig gøre? Samtidig overvejer min kone og jeg, at købe enten sommerhus eller lejlighed. Sommerhuset kan evt. finansieres ved udlejning noget af året. Lejligheden skal lejes ud 100%. Denne kan senere betegnes som forældre køb. Hvis vi kan lade nuværende udlejet bolig indgå i et selskab, hvilket udgifter er forbundet i dette? Hvilke udgifter kan jeg trække fra? Kan vi tilføje andre boliger i selskabet? Hvis der er tvivl om mine ønsker, så spørg endelig! :-) På forhånd, tak for jeres svar. |
Nu er det jo et gammelt indlæg men ingen har svaret. Hvorfor vil du lægge ejendommen ind i et selskab fremfor at eje den privat. Jeg ville nok vælge at køre udlejningen personligt ved anvendelse af virksomhedsordningen og kapitalafkastordningen. Hvis udlejningen giver underskud vil du kunne bruge underskuddet til modregning i din lønindkomst. Det kan du ikke hvis den ejes via et selskab. Overskud vil kunne opspares i virksomhedsordningen mod en foreløbig skat på 25%.
Ved et senere salg af ejendommen vil køber næppe være indstillet på at erhverve via et selskab, jf. at der er tale om en beboelsesejendom hvor køber må formodes at købe til privat beboelse.