Til visse anskaffelser er det bedst at spare sammen til tingen, før den anskaffes mens det til andre ting kan være en fordel at låne pengene. Bl.a. for at sikre likviditeten i dit firma.
Hvis man taget et eksempel som en bil: Hvis det er hensigtsmæssigt, at have en (pænere) firmabil, fordi man både kan komme længere ud til kunder - og samtidig gør et bedre indtryk på dem, så giver det jo god mening at låne pengene i stedet for at vente på at få dem sparet op.
For hvis man tager hele sin opsparing her og nu og bruger dem på en bil, så mangler man måske de samme 100.000 (eller hvad det nu drejer sig om) til at købe materialer, værktøj, ekstern hjælp el.l. for at kunne servicere flere kunder.
Så det skal overvejes fra sag til sag, hvad det gavner at skaffe pengene her og nu eller om det er bedre at bruge det man har, til man har pengene til at skifte ud/bygge nyt osv.
Således kunne man måske vente med at købe en smartere telefon, et bedre kasseapparat, en hurtigere pc eller indrette et pænere kundetoilet, til man har pengene til det.