Hej Kloge Aminoer!! Jeg har en del forskellige virksomheder. både enkeltmandsvirksomheder og ApS´er. Mit spørgsmål er hvorledes det foregår hvis jeg vil have lavet nogen af enkelmandsvirksomhederne om til ApS. Det skal ikke være et af de andre ApS´er der overtager men hver enkelt firma der omdannes fra enkelmands til ApS. Er det samme CVR der bruges og kan det, ved en opgørelse af aktiver mv simpelt omdannes til et selskab, hvor aktiver indgår som en del af egenkapitalen (80.000,-)??? Hvor vil det fremgå at firmaet laves om til et ApS? Jeg er med på at leverandører nok gerne vil vide om det er et ApS eller ej, men for de automatisk besked.? Kan man fortsætte i det nuværende regnskab? Håber der sidder nogen kloge folk der vil byde ind. På forhånd tak!! |
Forstår ikke hvordan du kan sige du har flere enkeltmandsvirksomheder, det kan man ikke ha.
Man kan ha flere SE numre og P numre men bare et CVR og EN enkeltmandsvirksomhed. Dit CVR er dit personlige og følger kun dig - så et ApS vil få nyt nummer så vidt jeg kan forstå det.
Du kan formentlig foretage skattefri virksomhedsomdannelse fra personligt selskab til ApS i forbindelse med årsregnskabet -
Du kan bruge aktiver = Aportindskud - men det koster en del mere end at stifte med kontanter som ApS kaptial, og kræver revisor skal gennemgå og ansvare for korrekt værdi i aportindskudet
Når du registrerer nyt ApS og evt sælger aktiverne i dit CVR ind så vil det for kreditorer o.l. betyde, at de skal godkende det for hver enkelt - ellers hører de jo til dit personlige CVR - men nye vil jo opstå i dit ApS og være omfattet af det begrænsede ansvar. Det samme vil være tilfældet vil skattefri virksomhedsomdannelse
Du må bare hive fat i din revisor, sådan en må du da ha, med flere ApS'er, så du får en skæddersyet løsning
vh