Jeg har i flere år faktureret kunder for de omkostninger jeg har haft ved rejser, fx hotelovernatninger, tog- og færgebilletter, og som kunderne jf. aftalen skal betale mig for. De er ikke bogført som udlæg, men som en fakturalinje "Rejseomkostninger", og er en blanding af hotel, broafgifter, togbilletter, m.m. og specificeret i et bilag.
Jeg har selvfølgelig købt togbilletter uden moms, men ved faktureringen af kunden har jeg tillagt moms for de samlede rejseomkostninger.
Dette efter aftale med kunden, og som jeg også mener jeg fik det oplyst af Skat på et informationsmøde, og det har fungeret fint indtil nu:
En momsregistreret kunde har nu klaget over, at der er tillagt moms til togbilletter.
Hvad er det korrekte, hvis det ikke føres som et udlæg? Det nemmeste for kunden er da, at hele fakturaen indeholder 25 % moms.
Kopler mig meget gerne på - men mener du gør det helt korrekt - enten udlæg - og så jo uden moms på det der ikke er moms på, eller en samlet regning for flere ting - som også kunne indholde fortjeneste til dig - og med moms på din regning (du trækker jo stadigt ikke moms fra på togbilletten, og for kunden er det ligemeget, han får jo momsen retur, da jeg går ud fra det er et firma)
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Hvad er det korrekte, hvis det ikke føres som et udlæg? Det nemmeste for kunden er da, at hele fakturaen indeholder 25 % moms.
Når du netop ikke fører det som et udlæg, så skal du tillægge moms på ydelsen, når du fakturerer den videre.
Jeg forstår ikke rigtig kundens klage over momsen, da omkostningen jo i sidste ende ikke bliver større for kunden. Det må udelukkende skyldes uvidenhed fra kundens side omkring moms på rejsebilletter, og regler for viderefakturering.