Her er hvad jeg bruger: =HVIS(D99="Vare 1";$B$73*E99;LOPSLAG(D99;'Varelager'!A:E;5)*E99) B73 = indkøbspris for vare 1.Tastes Vare 2 i D99 så søger den i "LOPSALAG" efter indkøbsprisen på Vare 2 D99 er der hvor jeg indtaster hvilken vare jeg har solgt. Lopslag søger efter hvilken vare den skal tage indkøbsprisen fra. E99 er antal solgt. Nu skal jeg til at lave B73 og hele Lopslag variable alt efter om hvilket vareparti jeg tager vare fra. Og her vil jeg gerne gøre så lidt manuelt som overhovedet muligt så excel automatisk ordner min lagerstyring. Så søger nogle gode ideer til at få excel til at styre mit lager. Kan sagtens lave det med en masse hvis'er eller sum funktioner men det bliver hurtigt uoverskueligt. Så reelt vil jeg gerne lave en matrice hvor jeg skriver de vare jeg køber ind og så laver den selv alt det regnskabsmæssige. |
Det er nok bedre at sende dit ark til mig for jeg er helt væk når du skriver det på dansk.
Tror ikke på at du kan gøre det fleksibelt med HVIS kommandoer for når du kommer lidt længere ud så mister du overblikket.
SUMIF kan nemt bruges til at summere baseret på dit varenummer og så kan du tælle hvor mange med COUNTIF og så har du dermed gennemsnitsprisen.
Tror dog allerede nu at du er bedst tjent med et regnskabs system som kan alt det der.