Hej. Jeg er helt grøn mht. hvordan man starter virksomhed, men har hørt at der findes visse foredele - særligt fordi jeg til dagligt arbejder som visual contemporary artist (fotografisk kunstner) og derfor ofte har udgifter forbundet herved som ikke er fradragsberettigede fordi jeg ikke har oprettet mig et firma. Jeg vil derfor høre, om der er nogen af jer, som evt. kan anbefale mig hvorledes jeg bedst bør gribe dette an? Hvilken virksomhedstype er mest egnet for mig at oprette som kunstner/fotograf? Også i betragtning af, at jeg måske en dag vil ansætte en person (men her taler vi om et fremtidsscenarie som slet ikke er inden for rækkevide på nuværende tidspunkt). Og hvad er i denne forbindelse fradragsberettiget? Fx køb af nyt fotografisk udstyr, indramningsomkostninger, mv.? Jeg er blot nysgerrig, da jeg ønsker at forstå muligheder og begrænsninger juridisk før jeg kaster mig ud i et projekt, hvor jeg måske ikke kan bunde og bliver negativt overrasket. Alt det bedste Marie W. |
Jeg arbejder med grafisk design i det daglige og har bare oprettet mig som enkeltmandsvirksomhed. Det er vist langt det mindst besværlige, hvis dit ambitionsniveau er, som det lyder i dette indlæg.
Begge de eksempler, du nævner, vil være fuldt fradragsberettigede, da de afgjort er arbejdsrelaterede omkostninger. Fotogrejet er jo dit værktøj og indramning et rafinnement på dine produkter, som du kan viderefakturere til dine kunder. Du skal være opmærksom på, at fotogrej såvel som alt andet, afhængigt af prisen, eventuelt ville skulle afskrives henover flere år, hvis de er dyrere end bagatelgrænsen for småanskaffelser, som vist ligger omkring de 12.000 kroner.
Det, der IKKE er fradragsberettiget er de fleste af dine udgifter i privat regi. Der kan være undtagelser, hvor du som firma kan forære en medarbejder (herunder dig selv) visse frynsegoder, men generelt: Brug din sunde fornuft og logik. Hvis det ikke virker som om, at en udgift er specielt relateret til dit arbejde, så er den ofte heller ikke fradragsberettiget.
Du forpligter dig til at føre momsregnskab, hvilket ikke er så svært, og indberette din virksomheds årsregnskab til SKAT. Sidstnævnte kan man få en revisor til, men man kan vist også klare det selv, svjv. Jeg har valgt at betale mig fra det.
Hvis du på sigt gerne vil ansætte en ekstra medarbejder, så vil du måske skulle skifte virksomhedsform – f.eks. oprette et ApS, men kør det som enkeltmandsvirksomhed til at starte med. God vind.