Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørsel- og rejsefradrag

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Nov 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er,

Jeg arbejder som freelance film og tv fotograf og er moms-registreret som enkeltmandsvirksomhed. Jeg har et par spørgsmål ang. fradrag, som jeg efter lang tids søgen på google, ikke rigtig syntes at kunne finde ordentlig svar på. Så nu prøver jeg lige herinde:

Jeg har bopæl i København og nogen gang bliver jeg hyret ind (af selskaber der også ligger i København) til at lave et job i Jylland over 2-3 dage. Jeg cykler hen til arbejdsgiveren og derfra kører jeg sammen med 2-3 kollegaer til jobbet i firmaets bil. Arbejdsgiveren betaler også for hotel og mad.

1) Kan jeg få fradrag for rejseudgifter efter standardsatserne: 455,- for kost og småfornødenheder og 195,- for logi pr. døgn, selvom arbejdsgiver betaler for hotel og mad?

2) Kan jeg få kørselsfradrag, som en lønmodtager ville ved kørsel som medpassager i en anden persons bil til lokationen i Jylland, hvor vi skal arbejde?

Jeg er så småt begyndt at investere i udstyr, noget af det køber jeg fra udlandet, f.eks. et etui til SD kort købt i USA. Omregnet fra dollars kostede etui'et 200 kr. før moms. Jeg ved at det er noget bøvl at få moms tilbage fra udlandet, men hvis jeg er ligeglad med momsen...

3) ... kan jeg så stadig fradrage de 200 kr. i mit regnskab?

Jeg har en mobiltelefon som jeg også bruger erhvervsmæssigt, har estimeret at jeg nok bruger telefonen 70% til erhverv og 30% til privat. Hvis jeg så vælger i mit regnskab at trække moms og fradrag for 70% af min telefonregning...

4) ... hvordan forholder jeg mig så til medieskatten eller fri telefon!?

Det var vist det i første omgang. Mit sidste spørgsmål er: Er der nogle fradrag jeg har overset? Tips og tricks til fradrag?

Mvh Nicklas

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:56

3) Du kan fradrage produktet, men du skal betale told og postdanmark opkræver en afgift for håndteringer.

4) Du kan fradrage telefon, hvis regningen er udstedt til dit firma. Du bliver beskattet 2500 kr om året for fri telefon. Internet kan du også fradrage, men momsen skal deles mellem privat og erhverv.

Tilmeldt 7. Apr 12
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 23:43

Hej Nicklas,

Til køber fra anden land ikke i Europe du skal betail moms, best til køber i europe, hurtige and billige. Du kan bare kigge på www.swag505.com her i Danmark for godt priser på SD Korte.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46612
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:50
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Først vil jeg sige, at du skal overveje om ikke skat vil mene du er lønmodtager og slet ikke selvstændig der fakturerer med moms - eller om du er honorarmodtager alternativt. Se her lidt inden for din branche DFI link http://www.dfi.dk/branche_og_stoette/rapporter-og-artikler/a--og-b-indkomst.aspx Dette var ny lære for en del inden for branchen.

Du kører på arbejde, og så klarer din arbejdsgiver alt andet-  putter dig i sin bil, betaler alle omkostninger osv.

Så er der spørgsmål 1 - nej du kan enten få dækket efter regning/udgifter - eller udokumenteret efter standard satserne du nævner. Ikke noget hvis du får betalt alt mad logi m.m. Jeg er dog IKKE klar om over du må tage 25% af standardfradraget som fradrag uanset alt dækkes - det må lønmodtagere vist inden for lønmodtagerfradraget som jo har bundgrænse der kommer først, andre må byde ind for en der fakturerer med moms?

Du kan heller ikke du kan tage noget fradrag når du som virksomhed sidder med i en kundes bil og transporteres gratis rundt i arbejdstiden - men igen - jeg tvivler på skat vil se dig som selvstændig i det hele taget. Måske honorar - men mest sandsynligt lige umiddelbart, lønmodtager men se DFI linket igennem

Man kan sagtens arbejde for mange forskellige og alligevel være lønmodtager alle stederne, ofte vil arbejdsgiveren bare gerne undgå besværet, og det er så også ham der har hovedrisikoen vil jeg mene - men du kan også få bøvl.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:03

Cookie:

Det springende punkt i forhold til lønmodtager-spørgsmålet er vel i bund og grund antal kunder, eller ønsket af/budgetteret antal kunder. Nicklas skriver "af selskaber" i flertal, så som udgangspunkt er del vel i orden at udføre et erhverv som selvstændig, selvom andre i samme branche er lønmodtagere.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:25
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Karsten Sønderup Hansen:
Det springende punkt i forhold til lønmodtager-spørgsmålet er vel i bund og grund antal kunder, eller ønsket af/budgetteret antal kunder.
Nej - antal af kunder/arbejdsgivere er meget lidt afgørende. Det er selvstændig økoniisk risiko (lyder meget lille her: Cykler til arbejde, op i arbejdsgivers bil, han betaler alt til man er tilbage + formentlig aftalt beløb) - Brug af eget udstyr (kunne tælle for selvstændig her måske) - og meget meget andet - se her også: http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530 

Antallet af kunder er ikke noget stort parameter - og heller ikke ønsket om/budget for - antal kunder - som stand alone er det helt ligegyldigt

Årsagen er, at skat oplever mange arbejdsgivere der ikke vil ansætte men kræver folk er selvstændige. Derved løber de fra deres ansvar på mange måder, men det som generer skat er, at den selvstændige ikke får betalt skat - eller at en honorarmodtager ikke får betalt sin b-skat - hvorpå de kan kræve dem hos arbejdsgiveren, hvis SKAT mener det var lønmodtagerarbejde - det er langt nemmere, end at skulle kræve dem op hos ham der ikke har penge. Det er samme årsag, at skat kræver alle honorarer som B-skat indberettet af udbetaleren idag.

Tilmed oplever skat nok også en del som søger at vinde tid med skatten (betaler den ved årsafslutning eller senere) ved at være selvstændig i stedet for a-skat og måske kringlede fradrag - uden for lønmodtagerfradrag

Hvis du læser specielt DFI linket tidligere, vil du nok overraskes over, hvor restriktivt det er, Det omhandler netop filminstruktører og fotografer, som helt overordnet næsten altid er at se som lønmodtagere. De har masser af forskellige arbejdsgivere over året, men ikke en selvstændig økonomisk risiko ved arbejdet f.eks. Det er også vigtigt at ha med, at det intet har med kontrakten at gøre, men rent og skært er en afgørelse ud fra skats kriterier, og skat kan bestemme

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:41
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak, for et godt svar. Jeg skulle ha' læst dit link. Jeg har tidligere diskuteret det med en skuespiller, hvor jeg undrede mig over og satte spørgsmål ved at han og nogle kollegaer i fællesskab ikke drive virksomhed. Med dit link kan jeg se hvorfor.

Den får du lige lidt stjerner for.Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:36

Karsten Sønderup Hansen:
Jeg har tidligere diskuteret det med en skuespiller, hvor jeg undrede mig over og satte spørgsmål ved at han og nogle kollegaer i fællesskab ikke drive virksomhed. Med dit link kan jeg se hvorfor.Den får du lige lidt stjerner for.Smile
Herligt tak - den er ikke så let. Jeg kunne nævne en del skuespiller virksomheder der er gået ned og tvangsopløst desværre - vil naturligvis ikke hænge nogen ud, for hensigten har jo ikke været at lukke ned.

Det er klart at i filmbranchen faktureres ofte fra selskab og mange medvirkende er bestemt ikke nødvendigvis spor glade for at være "ansatte" - trods feriepenge (trækkes dog ofte fra, så bruttoløn bliver det samme eller marginalt højere) og ATP og andet godt (dagpengeret optjening som ansat). Jeg tror dog det ændres stille og roligt.

Deres skat bliver jo i princippet det samme, og de slipper for at være bekymrede når året er gået, for om de har "lagt til side til skatten" 

Jeg gentager gerne mit gæt: Skat har tabt, og taber, mange penge fordi arbejdsgivere ikke vil ansætte med opsigelsesvarsler (ikke af betydning i det korte forhold som her) og ATP og sygdom og andet. Resultatet er, at mange selvstændige ved årsafslutningen ikke har til skatten. Resultat: Skattesrestance - OG skat undersøger om det var selvstændig eller ansat egentligt og var det ansat - så hænger den ansættende arbejdsgiver på den

Det er helt det samme der gør, at honorar idag skal indberettes som bidragspligtig b indkomst af betaleren, og kontrolleres og indberettes af modtageren. Alt for mange "glemte" alt om at indberette modtaget honorar - og taberen var skat (og os) - NU - Skal betaleren indberette det, og hvis skatten så ikke betales af honorarmodtageren så kan skat bare efter de nye regler, kræve den manglende skat hos arbejdsgiveren.

Da det her jo kun er få år gammelt, er der masser der slet ikke har opdaget det, og formentlig går det godt så længe den samlede skat betales. Det er når der opstår restancer, at skat klapper til, og siger ANSAT - og det er ikke spor urimeligt som udgangspunkt, at skat betales til tiden og ved kilden, når nu vi har - kildeskat.

Størst risiko har arbejdsgiveren/betaleren der vil hænge på manglende skattebetaling fra modtageren + mulig bod. Modtageren (der måske ikke betaler sin skat) vil ofte ikke få meget større problemer ved at ha faktureret end ved at være ansat - men han har problemer nok jo, og arbejdsgiveren vil jo ha regres og kunne kæmpe for sine penge mod den "ansatte" sidenhen.

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:04

Skat har utvivlsomt tabt mange penge på den slags ansættelser. Jeg har selv tidligere lukket et selskab ned, fordi jeg opsagde aftalen og kun havde haft en kunde som konsulent. Reelt burde jeg havde været ansat som butikschef, men målet var flere butikker, hvor jeg skulle have medejerskab af de/den butik jeg kørte op.

Min erhvervsrådgiver i Danske Bank var et stort spørgsmåltegn, da jeg lukkede ned. Jeg havde stiftet virksomhed med det formål, at jeg som konsulent boostede nye og nødlidende butikker i it-branchen, og som daglig leder fik skuden på rette kurs. Set i bagspejlet kunne vores selskabsstruktur og intern fakturering i ring have givet os et stor skattesmæk. Men for 10 år siden, var der ikke så meget fokus på den slags.

Med den baggrund og den rådgivning jeg fik dengang, havde jeg svært ved at se hvorfor en gruppe skuespillere med flere "arbejdspladser" ikke kunne drive det som virksomhed, med de fradragmuligheder der nu følger med.

Reglerne har ændret sig, men det er vel kun til det bedre i denne sammehæng.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)