Hej Amino'er, Jeg arbejder som freelance film og tv fotograf og er moms-registreret som enkeltmandsvirksomhed. Jeg har et par spørgsmål ang. fradrag, som jeg efter lang tids søgen på google, ikke rigtig syntes at kunne finde ordentlig svar på. Så nu prøver jeg lige herinde: Jeg har bopæl i København og nogen gang bliver jeg hyret ind (af selskaber der også ligger i København) til at lave et job i Jylland over 2-3 dage. Jeg cykler hen til arbejdsgiveren og derfra kører jeg sammen med 2-3 kollegaer til jobbet i firmaets bil. Arbejdsgiveren betaler også for hotel og mad. 1) Kan jeg få fradrag for rejseudgifter efter standardsatserne: 455,- for kost og småfornødenheder og 195,- for logi pr. døgn, selvom arbejdsgiver betaler for hotel og mad? 2) Kan jeg få kørselsfradrag, som en lønmodtager ville ved kørsel som medpassager i en anden persons bil til lokationen i Jylland, hvor vi skal arbejde? Jeg er så småt begyndt at investere i udstyr, noget af det køber jeg fra udlandet, f.eks. et etui til SD kort købt i USA. Omregnet fra dollars kostede etui'et 200 kr. før moms. Jeg ved at det er noget bøvl at få moms tilbage fra udlandet, men hvis jeg er ligeglad med momsen... 3) ... kan jeg så stadig fradrage de 200 kr. i mit regnskab? Jeg har en mobiltelefon som jeg også bruger erhvervsmæssigt, har estimeret at jeg nok bruger telefonen 70% til erhverv og 30% til privat. Hvis jeg så vælger i mit regnskab at trække moms og fradrag for 70% af min telefonregning... 4) ... hvordan forholder jeg mig så til medieskatten eller fri telefon!? Det var vist det i første omgang. Mit sidste spørgsmål er: Er der nogle fradrag jeg har overset? Tips og tricks til fradrag? Mvh Nicklas |
3) Du kan fradrage produktet, men du skal betale told og postdanmark opkræver en afgift for håndteringer.
4) Du kan fradrage telefon, hvis regningen er udstedt til dit firma. Du bliver beskattet 2500 kr om året for fri telefon. Internet kan du også fradrage, men momsen skal deles mellem privat og erhverv.