I den forbindelse har jeg tænkt mig at oprette en ganske almindelig gratis bankkonto for at holde styr på ''virksomhedens'' økonomi. Jeg har tænkt mig at lave et indskud i min forretning, som jeg vil overføre fra min egen konto til den oprettede konto til virksomheden. Hvordan er reglerne mht. beskatning af indskuddet hvis forretningen går skidt/ikke går, og jeg i den forbindelse vælger at trække pengene ud igen? Pålægges der skat eller andet?
Derudover er jeg lidt i tvivl om nogle varer jeg har anskaffet mig inden jeg havde en registreret virksomhed. Det er de samme varer jeg bl.a. sælger i min virksomhed, men jeg har importeret dem fra en udenlandsrejse uden at betale skat, told eller noget som helst andet. Kan jeg gå ud og sælge dem med dansk moms uden at de har været en udgift for virksomheden at anskaffe? Hvordan ville det foregå med regnskabet osv?
Håber der er nogle lyse hoveder der har styr på reglerne som kan hjælpe :)
1. Nej. Du betaler skat af virksomhedens indtægter minus de fradragsberettigede udgifter. Skat er i den forbindelse ligeglad med, om du selv har skudt pengene ind eller lånt dem i banken. Du får et fradrag i din personlige indkomst, hvis du har et underskud i dit firma.
2. De varer kan du godt sælge. Du kan medtage dem som en del af dit indskud i firmaet - alt efter hvad og hvor meget, der er tale om, er der flere forskellige måder at gøre det på. Bedst ville det jo være, hvis du havde dine gamle kvitteringer, som kunne danne grundlag for en prisfastsættelse. Hvis du "bare" sælger varerne uden at bogføre dem ind i firmaet, så vil du komme til at betale skat af indtægten uden at få fradrag for den udgift, du havde, da du anskaffede varerne.
1) De penge du skyder ind i virksomheden ved opstart bliver ikke beskattet når du trækker dem ud igen. - hvis tingene bliver gjort rigtigt. Hermed ment at de penge du skyder ind skal føres på en mellemregningskonto mellem dig og virksomheden. - så er der ikke nogen problemer i det.
2) Bliver en smule betænkelig her. Hvis du har "smuglet" varer ind i landet, og i den forbindelse overtrådt lovgivningen, så vil du, hvis SKAT kommer og spørg til det, have et forklaringsproblem. I så falde vil du efterfølgende skulle betale den pågældende told af varerne - og evt. en bøde fra SKAT. Men der skulle, alt andet lige, ikke være andre problemer i at du sælger varerne igennem firmaet. - men husk at have udgiften med, som det er anført tidligere.
Jeg har lidt samme situation. Jeg ønsker at indskyde et privat varelager i mit nye firma. Hvordan skal det bogføres i SummaSummarum (har ingen dokumentation i form at fakturaer eller lign.)
Hvis du ikke har nogen dokumentation for værdien af varerne, så skal du værdiansætte ti genanskaffelsessummen. - altså hvad det ville koste din virksomhed at skaffe varerne dags dato. Det er efter min mening den bedste måde at gøre det ift SKAT.
Du værdiansætter varelageret, som du debiterer på varelageret og krediterer det på din mellemregningskonto. Du har ikke mulighed for at få momsen refunderet, hvis du ikke har købsbilaget.