Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bil nr. 2 i firmaet?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Jul 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 00:12
Hvor mange stjerner giver du? :
    Hej,

Jeg driver en lille konsulentvirksomhed med mig selv som eneste ansat. Jeg købte sidste år en bil igennem firmaet, som jeg bliver beskattet af (værdien af fri bil). Jeg og min kone bruger denne bil privat.

Nu overvejer jeg at købe en lille bil (brugt VW Golf) som dedikeret firmabil, altså ikke en der skal køres privat i. Er det muligt? Er der noget jeg skal være opmærksom på? Skal der føres køreregnskab?

Mvh,
Ali :-)

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 00:24
Uden at vide noget om det vil det undre mig ret meget hvis ikke SKAT mener du skal køre din firmakørsel i den firmabil du får stillet til rådighed?

Og to biler i et enkeltmandsfirma med 1 person lyder på mig som noget underligt noget.

Men det kan en af de mere revisionskyndige herinde nok give et bedre svar på.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 11. Jul 07
Skrevet kl. 00:31
Hej Anders,

Tak for dit svar. At jeg bliver beskattet af den første bil, betyder (så vidt jeg ved) at bilen kan bruges 100% privat uden at Skat skulle få ondt i r..... Derfor er jeg i tvivl om hvordan de vil forholde sig til bil nr. 2...

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:44
Dato: 11-07-2007 00:23:39 Forfatter: Anders Christensen Uden at vide noget om det vil det undre mig ret meget hvis ikke SKAT mener du skal køre din firmakørsel i den firmabil du får stillet til rådighed?

Og to biler i et enkeltmandsfirma med 1 person lyder på mig som noget underligt noget.

Men det kan en af de mere revisionskyndige herinde nok give et bedre svar på.

Jeg er enig i at to biler i et enkeltmandsfirma lyder af meget. Skat blander sig imidlertid ikke i om du bruger din firmabil til firmakørsel eller privat kørsel. Derimod vil de interessere sig for i hvilket omfang den anden nye bil også bruges privat og derved kræve et kilometerregnskab eller anden sandsynliggørelse. Her vil man helt klart have en formodning om at din kone bruger den anden nye bil privat og den formodning skal I ligesom kunne afkræfte.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 11. Jul 07
Skrevet kl. 00:51
Jeg skal måske nævne at den første bil er en stor stationcar (rigtig famlie bil til kone, børn, hund, etc...). Min kone køre primært denne bil og den anden bil skulle så bruges når jeg skal på kundebesøg, etc.. Vil Skat hænge sig I at jeg lige handler I Føtex på vej hjem i bil nr. 2, når jeg allerede betaler skat af bil nr. 1...?
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 01:20
De vil måske ikke lige slå ned på Føtex indkøb men Skats udgangspunkt vil være at har man en familie med to voksne - begge med kørekort - og børn så er der en formodning for at begge biler anvendes privat, medmindre man kan afkræfte den formodning via et kilometerregnskab o.l.

Men kan du ellers sandsynliggøre kørslen i den nye bil, er det ikke noget problem at firmabilen udelukkende anvendes privat og at den nye bil kun anvendes erhvervsmæssigt.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 01:29
Dato: 11-07-2007 01:19:34
Forfatter: Skattekonsulenterne
De vil måske ikke lige slå ned på Føtex indkøb men Skats udgangspunkt vil være at har man en familie med to voksne - begge med kørekort - og børn så er der en formodning for at begge biler anvendes privat, medmindre man kan afkræfte den formodning via et kilometerregnskab o.l.

Med de nye klistermærker om hvorvidt bilen må anvendes privat eller ej, kunne jeg godt forestille mig en emsig betjent der kunne få gjort et stort nummer ud af at man lige stoppede på vejen hjem og handlede i firmabilen inden man kørte helt hjem. Om man så vil tabe sagen hvis man ikke er kørt en omvej for at handle, skal jeg lade være op til domstolene at afgøre.

Men jeg er ganske sikker på at man får en hulens ballade hvis man bliver stoppet på parkeringspladsen ved føtex med favnen fuld af ens private indkøb, i firmabilen.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 10:23
Nu er der jo ikke nogen der har sagt at der er tale om en gulpladebil og en bil som er indregistreret første gang efter den 1/1 1998. Er det ikke tilfældet er den ikke omfattet af reglerne om mærkning 

Tilmeldt 11. Jul 07
Skrevet kl. 12:23
Hej begge to,

Tak for jeres svar! Der er tale om biler på hvide plader - både nr. 1 og nr. 2...

Er der ikke nogen alternativer til kørebogen? Jeg orker ikke besværet med at skrive ned hele tiden...

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 16:26
Jo: at sandsynliggøre den erlagte kørsel  på anden måde, men det er ikke en 100% skudsikker løsning. Det er kilometerregnskabet faktisk heller ikke, da Skat kan gøre indvendinger imod det og komme med en række mere eller mindre formalistiske betragtninger om mangl. afstemning o.l. 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)