Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Købe ejendom igennem et nystartet ApS?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Næstved
Tilmeldt 17. Aug 09
Indlæg ialt: 272
Fra  Danish Online Outlet ApS Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften alle aminoer.

Vi er to gutter som påtænker at starte en aktivitetspark med diverse aktiviteter på Sydsjælland.

I den forbindelse har vi udset os en ejendom (ejet af kommunen), som vi er meget interesseret i. 

Men her er tale om en 4-længet gård af ældre herkomst, som skal sættes i stand for en større sum penge.

I den forbindelse skal vi naturligvis i banken og høre om muligheden for at låne en masse penge.

Men hvordan gør vi det smartest? Vi har jo planlagt at der skal oprettes et ApS til vores virksomhed, og det kunne jo være rigtig smart hvis det var virksomheden der stod som ejer af gården, da vi på den måde kunne trække alle udgifter til renovering mv. fra.

Men er det overhovedet muligt for et nystartet ApS at låne 2-3 mio. - evt. ved at man som privat person stiller noget garanti? Eller skal vi købe gården som privatpersoner, og sælge 90% af den til vores firma? Og må man overhovedet det?

Det skal lige siges at det er planen at min makker skal bo i hovedhuset på gården.

Men er der nogle af jer der ved hvordan man normalt gør den slags?

Jeg ser frem til at høre fra jer og på forhånd tak.

MVH.

Daniel

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:38

I kan sagtens lade et ApS eje den ejendom i driver selskabet i

Jeg tror ikke i kan låne penge til det uden sikkerhed, personligt eller via ejendommen, mon ikke den kreditforeningbelånes

Makkeren får skat at betale for at bebo hovedhuset, kan være dyrt, men I skal knytte en rådgiver på, gerne en med skatteviden og revisionsviden,inden i går i banken

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Næstved
Tilmeldt 17. Aug 09
Fra  Danish Online Outlet ApS Skrevet kl. 19:43

Hej Cookie. Tak for dit svar.

Ved du om det kan lade sig gøre at købe gården som privatpersoner, og sælge land, samt 3 længer fra til virksomheden?

Jeg tænker at vi så naturligvis bliver beskattet, men hvad hvis man eksempelvis sætter prisen til 1 kr. ? Må man det?

For så kan virksomheden jo drive forretning i de lokaler og på den tilhørende jord, og istandsættelsen kan dermed trækkes fra.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:05

I skal stadigt ha en forstandig på med detaljer, men ja I må godt købe det hele privat og sælge dele fra til virksomheden, men hvad formålet med at sælge for 1 kr skulle være fatter jeg vist ikke lige. Hvis I sælger til samme pris i køber, for tilsvarende del, så får I vel principielt ingen skat, for I hverken tjener eller taber. Det er først hvis virksomheden køber til en anden pris end den virkelige (her den pris der lige er betalt til 3. Mand) at der bliver skat
Hvis I køber til f.eks 3 mio og sælger til 1 kr så vil I da tabe 3 mio som I vel vil ha i gæld stadigt

Virksomheden ville skulle opskrive til virkelig værdi i alle fald, men det er ikke en tanke jeg kan følge

Der kan være klausuler om erhverv og andet, f.eks privatbolig på ejendommen som skal checkes

Fra Næstved
Tilmeldt 17. Aug 09
Fra  Danish Online Outlet ApS Skrevet kl. 20:33

Hej igen Cookie.

Okay, jamen det kan godt være at det er det rent praktiske jeg ikke helt har forstået.

Men hvis virksomhed ikke kan låne penge, da den er nystiftet vil det jo være svært for den at købe en del af gården for eksempelvis 2.5 mio...?

Er jeg helt galt på den? :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:45

Om I kan købe gården, ja så kan virksomheden formentlig, hvis I vil stille sikkerhed for et lån, I vil så skulle kautionere personligt for lånet virksomheden tager, men en stor del af sikkerheden kan formenlig ligge i ejendommens værdi
Meget vil afhænge af, hvor meget I skal betale for ejendommen, i forhold til den offentlige vurdering og den vurdering en til banken tilknyttet ejendomsmægler vil vurdere den solgt til i en rimelig hurtig handel

Uanset om I køber privat eller skal stå som kautionister vil banken gå hele jeres økonomi igennem, før de vurderer om de vil og kan bruge jer

Den svære øvelse er ikke, om virksomheden eller om I kan, men I helt samlet set kan, virksomheden og jer, og har et projekt som banken i øvrigt tror på
Venlig hilsen

Tilmeldt 12. Sep 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:57
Hej Daniel

1. I skal være opmærksome, på om ejendommen overhovedet må benyttes til det formål i ønsker.

2. Jeres muligheder for at låne pengene er lige så god i et ApS, som de er privat bare i laver en selvskyldner kaution.

3. Jeres fradrags muligheder er mig bekendt nogenlunde de samme, lige meget om ejendommen ejes i et ApS eller privat, bare ejendommen benyttes erhvervsmæssigt. Køber din makker ejendommen privat og lejer ud til selskabet, vil hans senere avance ved salg af stuehuset dog være skattefri jf. Ejendomsavancebeskatningslovens paragraf 8.

4. Da ejendommen nok ligger i landzone og måske har landbrugspligt, skal i passe på ikke at overtræde lanbrugsloven.

5. Få en advokat med forstand på fastejendom. (mit kontor kan hjælpe jer)
Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 1. Sep 11
Indlæg ialt: 347
Fra  Art-tek Ingeniør Rådgivning ApS Skrevet kl. 23:31

Hej Daniel.

Hvis det er mig, så vil jeg gøre følgende.
Hver af jer opretter Holding selskab.
Herefter opretter i APS 1 som ejer og sætter gården i stand.
Derefter opretter i et andet APS 2 til at drive aktivitetspark.
Aps2 lejer selvfølgelig lokalregeringen til markedspris fra Aps1.

Men tal lige med revisor.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:57

Der er ikke noget galt i de forslag der er kommet, men jeg synes slet ikke I kan få råd uden at knytte en person direkte på og tage den pris det er med et par møder - gerne en god revisor. Det er jo bl.a. helt afgørende, at den ene af jer vil bo i stuehuset/hovedlængen. Der vil være stor skattemæssig forskel, om han ejer det selv, eller om selskabet gør - både i det daglige ved evt lukning af selskabet og ved evt salg af den beboede del til 3. part - så ind med en rådgiver der sætter sig ind i jeres ønsker helt til bunds - når I er langt nok til det i overvejelserne - med budgetter og det I måske behøver for at se om den kan bære eller briste

vh

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 1. Sep 11
Indlæg ialt: 347
Fra  Art-tek Ingeniør Rådgivning ApS Skrevet kl. 00:04
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Helt enig Cookie. Kan desværre ikke give stjerner endnu :-)

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)