Synes jeg betaler forfærdeligt meget i skat så jeg går og overvejer hvordan jeg kan få mest ud af mine penge nu og i fremtiden. Hvis man sparer op i sin virksomhed ved brug af virksomhedsordningen og nøjes med at betale selskabskatten her og nu, kan man så i terorien hæve opsparingen over 10-20 år og undgå mellem-/topskat selv om man rent faktisk ikke har nogen videre omsætning i virksomheden længere? Kan man bruge den opsparede sum til at invistere frit og hvordan bliver man beskattet af indtægten ? Kan man spare op ved hjælp af virksomhedsordningen, nøjes med selskabskatten, lukket firmaet og flytte sydpå uden at betale skat af det opsparede? ... evt. ved hjælp af et APS ? Mike |
Først og fremmest så kan du ikke undgå at betale skat af indkomsten eller det opsparede overskud i din virksomhed. - den kan udskydes på ubestemt tid, men den forsvinder aldrig helt.
Du kan investere overskuddet i din virksomhed igennem akkumulerende investeringsforeninger. Indtægterne heraf beskattes som finansielle indtægter i virksomheden. - men det er bedre at pengene investeres end de står på bankbogen (alt andet lige).
Du kan også lave en skattefri virksomhedsomdannelse til et ApS. Derved kan du udskyde skatten af det opsparede overskud. Den overskydende kapital du måtte have i selskabet kan du investere frit. - eller alternativt udbetalt som udbytte, der beskattes som aktieindkomst. (28/43 (45)%).
Hvis du vil flytte sydpå, hvorved beskatning til DK ville ophøre, så vil der blive tale om ophørsbeskatning af de værdier du tager med ud af landet. - så du kan ikke undgå nogen skat herved. Man kan selvfølgelig gøre et forsøg, men der er en stor sandsynighed for, at SKAT begynder at lede efter dig 

Du kunne alternativt også begynde at skyde penge ind på en pension. Du kan skyde op til 30% af din virksomheds overskud før renter ind på en ratepension. De penge vil du først blive beskattet af, når du begynder at få dem udbetalt. Du kan også lave en såkaldt ophørspension, når du lukker din virksomhed. Du kan skyde op til ca 2.3 mio ind på ophørspensionen når du ophører med virksomheden. - penge der også først vil blive beskattet, når du begynder få dem udbetalt under pensionen.
Der er flere muligheder - og mange penge at spare, hvis du har en høj indkomst. Sig til hvis du gerne vil have flere informationer. Ellers håber jeg det var en hjælp indtil videre 

Mvh. Karsten