Hey alle (især de regnskabskyndige derude ![]() Jeg er ved at opdatere mit fakturasystem til at kunne håndtere rykkergebyrer og renter. Jeg mangler dog lige lidt info om morarenter: * Er der forskel på privat/erhverv, hvad angår satsen? * Hvor ofte tilskrives denne rente? * Tilskrives renten kun på hovedstolen, eller også på renters rente? * Skal der betales skat, og i så fald, hvor meget, af morarenter og rykkergebyrer? Vh Peter |
Lige et par tillægsspørgsmål:
* Er morarenten altid den samme for en fordring (gældende fra rentedatoen), selvom morarentesatsen ændres?
* Er det korrekt forstået, at formlen for morarenter er følgende:
Hovedstol * rente i % * rentedage
----------------------------------
360
* Gælder morarenter pr. fordring eller kan den sættes samlet for kundens samlede konto, hvis man vælger at tilskrive renter fra samme dato på den samlede konto?
* Tilskrives morarenter også rykkergebyr fra den dato, hvor rykkergebyret tilskrives, eller er disse "rentefri"?
* Tæller ALLE ugedage med i "rentedage"? Eller er det kun hverdage? Eller...?
Undskyld mine mange spørgsmål - men mon ikke svarene er værdige til at komme i WIKI'en?
Vh
Peter