Hej, jeg skal til at stifte et holding og driftsselskab men er netop stødt på et lovforslag der vil afskaffe revisionspligten for mindre holdingselskaber. http://www.ft.dk/samling/20121/lovforslag/l26/bilag/1/index.htm#nav
Er der nogle kyndige herinde der ved, hvordan det går med omtalte forslag L26 og om jeg, hvis jeg stifter holding nu også kan undgå den revisorpligt når et årsregnskab skal laves om 12-18 måneder? selvom lovforslaget ikke er vedtaget endnu (det lyder som om det bliver vedtaget).
Da mit kommende holding sandsynligvis bliver så at sige "passivt" i de første par år, er jeg ikke så vild med at skulle betale revision af stort set ingenting, bare fordi en sådan pligt nu eksisterer. Men jeg regner med at man kan vil kunne melde revisor fra på holdingselskabet og "bare" have revision på ApS.
Svar og kommentarer er meget velkommen og på forhånd tak!
det er jo et gæt når loven ikke er vedtaget - men som jeg læser forslaget vil holdingselskaber hvis samlede datterselskaber ikke overstiger reglerne for revisionspligt kunne undgå revision fremover. Jeg vil mene, at hvis det er i den form det vedtages - så vil det kunne bruges også af eksisterende selskaber efter det er vedtaget, og da vel det formentlig skulle vedtages på en generalforsamling i forbindelse med 2012 regnskabet eller for nye i 2013, at der er fravalgt revision, men sikre er vi vel ikke før lovforslaget er vedtaget
Ja det bliver lidt gætteværk når loven ikke er vedtaget endnu, men jeg er glad for din kommentar alligevel. På en måde ville det jo også grænse til galskab, hvis man vedtog en lov, som eksisterende selskaber ikke ville få glæde af - ja den slags galskab er set før, men på så simpel et område som her. Desuden ville det vel bevirke at oprettelserne af selskaber går i stå indtil loven er på plads. Jeg kunne forestille mig, at det var noget man kunne ændre ligesom så mange andre ting inde på virk.dk mod at underskrive erklæringen osv.
Den omtalte lov er i forbindelse med vedtagelse anført til at gælden fra den 1. januar 2013.
Det er korrekt, at der nævnes en lempelse af revisionspligten for visse kapitalselskaber (holdingselskaber), men dette afløses således kun af en ny erklæringsstandard, som er "opfundet" af FSR, der bevirker, at kapitalselskaber stadig skal have en godkendt revisor tilknyttet.
Hermed er det også ufravigeligt, at den assistance som den godkendte revisor udfører for kapitalselskaberne i.f.m. årsregnskaberne stadig vil være omfattet af lovens bestemmelser om kvalitetsstyring/kvalitetskontrol.
Netop kvalitetsstyringen i.f.m. kapitalselskaberne er den "tungeste" del af revisors honorar, hvorfor besparelsen ved overgangen til nye erklæringsstandard vil stærkt begrænset.
Lovforslaget omkring kvalitetskontrollanter og revisortilsynet bifalder jeg som værende en væsentlig forbedring i forhold til de nuværende regler.