Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Færøsk medieekspert søges

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle

Jeg søger kontakt med en der ved hvordan medieverden på Færøerne ser ud. Især tv-markedet. Har de virkelig kun en TV kanal? Sender den kanal reklamer? Hvad seertal har den? Hvad interesserer den almene færing mest at se på tv? Ser de på Færøerne ligeså meget udenlandske kanaler som deres egen?

Ja, jeg har mange tanker jeg har puslet med, og for at få dem nærmere afklaret kunne det være rart med en der kender til enten tv eller færøerne eller allerhelst begge dele på samme tid.

MVH
Hans Pedersen

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 12:27
Prøv at hive fat i Niklái eller Jon fra Knassar, de burde om nogen vide noget om det :) Niklái har en profil på Amino, du finder den her.
Tilmeldt 15. Apr 07
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 16:04
Hiv dog fat i den færøske TV-kanal. Landet er jo ikke så stort, så de skulle nok være til at finde frem til!

Jeg kommer sådan til at grine, når du nævner færøsk TV.

For nogle år siden bestyrede jeg i et par somre familiens vandrerhjem - og jeg husker stadig, at der var ugentlig tv-fridage! Og det meget lidt "sindsoprivende" bingo (Gekkur) hver lørdag aften. Det blev dog lidt sjovere, da vi købe en kasse øl og et par bingoplader

tjek tv-kanalens hjemmeside her: http://www.svf.fo

Hvis du ikke finder ud af noget, så send en besked, så kan jeg nok finde frem til et par fætre (eller 10)

Tilmeldt 19. Mar 07
Skrevet kl. 17:56
Vel ik særlig smart at hive fat i den lokale tv-station, hvis man vil konkurrere med den

MVH
Hans

Tilmeldt 22. Sep 06
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:37
Hej

Ja der en kun en tv-kanal på Færøerne. Det er en offentlig kanal, der både har radio og tv. Den sender nogle reklamer, men det er kun mellem programmerne. Der er ikke pause i filme og programmer, hvor de viser reklamer. Alle (næsten) på Færøerne kan se den. Den almene færing ser nok mest TV-avisen, og idrætten. Film og andre gode udsendelser ser vi på andre kanaler, da de fleste har parabol. Jeg vil mene, at på bygd ser de fleste den færøske kanal, mens større bygder og byer har parabol, og ser de derfor mest TV-avisen, idrætt og så andre færøske programmer.

Det er cirka det, som jeg ved.
Tilmeldt 7. Jan 06
Indlæg ialt: 234
Skrevet kl. 00:07
Hejsa,

Du lyder så overrasket over at der kun skulle være én enkelt TV kanal. Hvor mange "rigtige" TV kanaler er der typisk i en dansk provinsby med ca. 50.000 indbyggere?

Og der er vist nok 2 TV kanaler. www.svf.fo, der er en selvejende institution underlagt landsstyrets kontrol a la DR. Og så er der www.ras1.fo, som for det meste kun viser reklamer og "GOD TV". Det er Televarpið P/F der ejer Rás1, som også udbyder kabel TV www.televarp.fo , hvor færingerne har adgang til et hav af kanaler (Televarpið P/F ejes 100% af Færøernes største televirksomhed Føroya Tele
Tilmeldt 19. Mar 07
Skrevet kl. 15:05
Nu skriver du at de fleste færinge nok mest ser tv-avisen og lokal debat og kultur på SVF og så idrætten. Men hvad idræt sender de? Jeg formoder de sender deres landskampe, derudover kan jeg se de sender formel 1, men derudover ligner det ikke de sender noget sport? Hvad med engelsk premier league? toptennis? osv osv osv. Og så vidt jeg har forstået kan det være enormt svært at fange bl.a. viasat deroppe, pga det kræves meget store paraboler. Og enkelte kanaler er ikke mulige (har dog ikke rigtig styr på det). Og så er der jo lige det i mente at det jo alt sammen er udenlandsk. Det er jo ikke dækket set ud fra en færøsk synsvinkel. Det er ikke med færøske kommentatorer osv.

Med hensyn ikke ret mange danske byer på 50.000 indbyggere har egne tv-stationer. Nej, men de har heller ikke eget land, og eget sprog ikke mindst. Så vidt jeg har forstået er der mange der ikke kan dansk på færøerne... Men det er måske fejl-forstået?

MVH
Hans Pedersen

Tilmeldt 7. Jan 06
Skrevet kl. 15:43
Hejsa,

Er det sporten din idé er baseret på? Det ville være noget nemmere hvis du skrev lidt mere om din idé, i stedet for at efterspørge detaljerede oplysninger om hele TV mediet.

Og ja, det er fejl-forstået, at der er mange der ikke kan dansk. Alle færinger taler, læser/skriver og forstår dansk, og endda næsten lige så godt som modersmålet. Så om kommentator eller undertekster er på dansk har praktisk talt ingen betydning. I hvert fald ikke noget man vil betale meget for at få (tror jeg).

De fleste med parabol har meget store paraboler. Dem jeg kender har ikke nævneværdige problemer at få stillet behovet for fodbold m.m. (har ikke forstand eller interesse for sport selv)

Og uanset om der er tale om et land eller en by, så ændrer det vel ikke så meget på TV interessen, eller har jeg fejl-forstået det?

:-)

Tilmeldt 7. Jan 06
Skrevet kl. 15:54

Televarpið ser forresten ud til at sende en del mere sport end du nævner, her i blandt ViaSat Sport, Canal+ Sport, Eurosport. Men det er måske ikke det du havde i tankerne?

Hvor meget de ser toptennis eller andre specifikke sportsgrene har jeg desværre ingen idé om. Fodbold er i hvert fald meget populært deroppe :-)

Tilmeldt 19. Mar 07
Skrevet kl. 16:01
Hej igen

Jeg må indrømme det overrasker mig de er så gode til dansk. Så kan jeg godt se at min fidus nok ikke er så god. For det var en sportskanal jeg havde tiltænkt, for regnede med at mange måtte finde det træls at se topsport med danske eller engelske kommentatorer i stedet for på færøsk. Og ja, er klar over de kan se Eurosport osv via den udbyder, men som sagt var det for at fokusere lidt på det hele ud fra en færøsk vinkel, men hvis ik der er nogen synderlig sprogbarriere som irriterer folk, kan det jo ligesom være lidt lige meget.

MVH
Hans

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)