Hey
Der er flere ting du skal høje dig for øje inden du begynder at stifte et selskab til at investere igennem. - om du kalder det et holdingselskab eller ej har ingen betydning.
Først og fremmest skal du have fokus på beskatningen, som du står overfor. Det er forståeligt, at du gerne vil sikre din andel af SU''en, så i den henseende kan det være meget fornuftigt at investere igennem et selskab.
Hvis du holder tingene privat, skal du svare 28%
skat af avancer op til 45.500 (reguleres hvert år) - herefter stiger den til 43% skat for det overskydende. Jeg skal dog lige henvise til, at der er kommer ændringer i lovgivningen, hvorved procentsatsen over de 45,5 sættes op til 45%.
Stifter du et selskab til at investere igennem, så vil alle avancer på aktier, og aktiebasered investeringsforeninger, som du har ejet i over tre år være skattefri. alle avancer på aktier m.v. som har været ejet under tre år beskattes med 25%. Stifter du et selskab skal du dog være opmærksom på at der er
omkostninger til stiftelse samt
regnskab hvert år. - også selv om revisionen er bortfaldet for mindre virksomheder. Herudover skal du huske, at der skal svares skat af pengene, når du vil hæve pengene ud af selskabet for at kunne bruge dem privat.
I modsætning til andres mening, så mener jeg godt du kan komme til at geare dine investeringer. At bankerne ikke er meget for at låne til det er ikke rigtigt. - nærmere tværtimod. Derimod tvivler på, at du kan komme til at låne så mange penge som du ønsker. En gearing gange 2 vil nok være mere sandsynlig, men der er også banker der er villige til at gå højere. - der skal du dog være opmærksom på at bankerne sætter et "stop-loss" således at de går ud og sælger dine aktier, hvis de falder under en vis grænse. så de er sikre på at få deres penge igen.
Du skal som Anders Christensen nævner også tænke på, at du skal svare
renter af de penge som du låner af banken.
Jeg har selv foretaget en del investeringer igennem de sidste 3-4 år ved at gøre netop det du omtaler. Der er ingen tvivl om, at der kan tjenes penge på det, hvis du har den nødvendige viden og interesse for tingene.
Jeg vil anbefale dig, at du foretager investeringerne privat. Her er beskatningen lavest (alt andet lige) - og det behøver ikke nødvendigvis at gå ud over din SU, hvis du investerer langsigtet og går uden om aktier med høje udbyttebetalinger.
Skulle du være interesseret vil jeg gerne henvise dig til en bankrådgiver, som vil kunne hjælpe dig med projektet.
- og jeg vil naturligvis også gerne svare på yderliger spørgsmål, hvis du skulle have det.
Mvh.
Karsten