Jeg har en udfordring med den tekniske løsning jeg har valgt, Shopify. Den tillader enten kun 2 forskellige momssatser, nemlig landets momssats som f.eks. i Danmark er på 25% på fleste produkter, og 0%
Det giver mig en udfordring i og med at jeg har produkter der har andre momssatser.
Mit spørgsmål er, er der lovkrav at jeg viser hvad den pågældende momssats er, eller kan jeg nøjes med at skrive at varen er inkl. moms?
Når du som dansk firma annoncerer varer til private skal prisen være inkl. 25% dansk moms. Handler du udelukkende med erhverv kan du skrive prisen ekskl. moms. Du kan godt nøjes med at skrive at priserne er inkl. moms.
Det er nok mig der er uvidende, men jeg undrer mig over du har varer med andre moms-satser???
Hmm, jeg kan heller ikke lige komme på nogle varer der sælges i Danmark hvor det ikke enten er 25 % salgsmoms - eller momsfritaget ydelse og derfor 0 %..
Men nu er jeg nysgerrig - så hvad er det for nogle varer?
BTW. mht. fakturakrav og hvorvidt momsen skal angives sakser jeg lige et afsnit fra SKAT's hjemmeside. Det fremgår af dette at momsgrundlaget (fakturasum ex moms) OG momsbeløbet (kroner og øre) OG momssatsen umiddelbart SKAL angives på fakturaen..:
"Af momsbekendtgørelsens § 40, stk. 1, fremgår kravene til indhold i en fuld faktura. Disse krav gælder også for afregningsbilag, kreditnotaer og elektroniske fakturaer.
En fuld faktura skal have følgende indhold:
udstedelsesdato (fakturadato)
fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen
mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser
den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, forudsat en sådan dato er forskellig fra fakturaens udstedelsesdato (fakturadato)
momsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed
Kun hvis du selv er kunstneren eller kunstneren forhandler gennem dig og benytter egen faktura.
I sidstnævnte tilfælde skal wehshop-systemet kunne håndtere selvstændige fakturaer fra den enkelte kunstner. Det gælder også, hvis der er tale om kunstværker uden moms.
Hvis du videreforhandler kunstvarer eksempelvis via kommission, så skal der 25% moms på.
Det er dog kun et krav for kunstnere, at de bliver momsregistreret ved en omsætning på over 300.000 pr. løbende 12 måneder - og altså ikke de normale 50.000.
Følger lige op på mig selv, da videresalg også kan ske efter Brugtmomsordningen, hvor der kun skal beregnes moms af fortjenesten. Momssatsen er dog stadig den samme - nemlig 25%.