Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan kommer jeg som kvinde ind i din bestyrelse?

Side 5 ud af 6 (53 indlæg)
Fra Haderslev
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 153
Fra  LivingWeb Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :

SEOFreak:
Du har fuldstændig ret, du skriver intet om at du er fortaler for flere kvinder i bestyrelser, eller at du bruger dine forældre kompetencer som et grundlag for at du kunne udgøre en god bestyrelse!

Tak CEOFreak! :) Dejligt, at du har orket at læse hele tråden igennem og at du er så sød, at skrive det. Det sætter jeg stor pris på!

Men jeg er nu faktisk fortaler for flere kvinder i bestyrelser, men ikke for kønskvoter. Og jeg vil selvfølgelig heller ikke have kvinder, der ligesom jeg mangler de nødvendige kompetencer. Men jeg tror bare, der findes mange kompetente kvinder. Kvinderne er jo efterhånden på linie med mændene i den vestlige politiske verden, så mon ikke også de snart kommer det i erhvervslivet.

(Selvfølgelig er jeg ligeså god som alle mulige andre, men da ikke til at sidde i en bestyrelse. Det er jo derfor, jeg har oprettet tråden, fordi jeg gerne vil gøre noget for at blive det! Og for at skabe debat om kvinder i bestyrelser.)

Fra Haderslev
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 153
Fra  LivingWeb Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Jacobsen:
Hvad er det ved en bestyrelsespost der tiltaler dig, eller trækker i dig? Er det "bare" for at få det på CV'et, eller er der noget specifikt der interesserer dig ved arbejdet?

1000 tak for dit gode indlæg Carsten.

Tråden er efterhånden ret lang, men et eller andet sted tidligere skrev jeg:

Brita Starcke:
Min motivation bunder nok i min opdragelse. Jeg kommer fra en familie, hvor vi har tradition for at søge indflydelse. Fx var min farfar minister. Jeg er ikke tiltrukket af den offentlighed, der følger med en politisk karriere, men jeg ved, at jeg som menneske vokser, når jeg får ansvar.

Mine ambitioner har været hæmmet af min livssituation som enlig forsørger, men det er de ikke mere, og det er derfor, jeg nu begynder at se mig om efter udfordringer.

Jeg er fuldstændig ligeglad med at få det på CV-et. Jeg synes CV-er er kedelige, men udfordringerne med at sidde i et team, der sammen skal lægge en plan for, hvordan en virksomhed kommer til at vækste, virker meget spændende og tiltrækkende på mig.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Brita Starcke:

Lundsby:
Ja, er det ikke sjovt! Som Journalist, hvad tror du så det er ved din kommunikation, der gør at folk reagerer som de gør! Er vi alle idioter, eller kunne du godt blive bare en lille smule bedre til at få dit budskab frem?

Jeg tror, ikke så meget det er min evne til at få mit budskab frem. Faktisk tværtimod. Jeg tror, mange bliver provokerede fordi, jeg problematiserer, at bestyrelserne i dag næsten udelukkende består af mænd.

Se der blev jeg forvirret, for jeg troede du skrev indlægget for at finde ud af hvad du skulle gøre for at komme ind i en bestyrelse! Og ikke en ansporing til en politisk debat! Flere steder tidligere i tråden, er det da også det du skriver.
Her ville jeg tro at den dygtige kommunikator ville adskille de to ting, fordi de åbenlyst konflikter med hinanden, hvilket tråden jo også viser.

Fra Fredericia
Tilmeldt 22. Oct 12
Indlæg ialt: 70
Fra  Bitshop.dk Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kvinder generelt skal stoppe med at se dem selv som "kvinde" og tage det på sig, at de skulle være mindre værd end mænd, det er noget oldnordisk bavl og en forældet tankegang der desværre stadigvæk florer i mange virksomheder. Skulle jeg vælge en person til en bestyrelse blev der udelukkende set på dine kompetencer, din kunnen, dine allerede opnåede resultater og dit engagement. Det lyder lidt som dårligt selvværd hvergang jeg høre eller læser om kvinder der er trætte af at de ikke kan komme ind i en bestyrelse og så er der det ene ramaskrig efter det andet i medier m.m.

Det er efter min overbevisning en meget forkert måde at gribe tingene an på. Istedet for at stille sig op og sige, at fordi at jeg er kvinde, så kan jeg ikke komme i en bestyrelse, så burde man nok starte med at kæmpe for det og vise sit værd. Kvindekampen døde for mig i 70'erne. I dagens Danmark skal vi alle, mand eller kvinde, vise os dygtigere end hinanden og vores kollegaer, vi lever i et konkurrencesamfund hvor vi må indse, at nogen har hvad der skal til og andre har bare ikke.

Hvis man IKKE har, så har man noget at kæmpe for og så er det sådan set bare at komme igang, istedet for at sidde sig tilbage og sige, jamen fordi at jeg er kvinde, så kan jeg ikke det en mand kan, for det er, i min verden, mangel på selvværd og mangel på respekt overfor alle dem der allerede sidder på topposter og i diverse bestyrelser.

Fordi at nogle koncerner, tag LEGO, har en oldtids forestilling om kvinder i bestyrelser, så skal man passe på med at skære alle over en kam. Kønskvoter og norske modeller burde efter min mening stoppe med at eksistere lige med det samme. Vil man noget i livet, så må man også kæmpe en brag kamp for at nå sit mål. Når man derimod ikke sit mål, burde man nok kigge indad istedet for at kaste med det efterhånden alt for slidte: "Jeg er kvinde" kort.

Om du er kvinde eller mand burde ikke betyde noget i dagens Danmark, så længe du har hvad der skal til for at bestride den post du søger og det mål du ønsker.

Håber ikke at jeg træder alt for mange over deres finpudsede gloier ved at skrive dette, for det ikke min hensigt.

Fra Haderslev
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 153
Fra  LivingWeb Skrevet kl. 23:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby:
Se der blev jeg forvirret, for jeg troede du skrev indlægget for at finde ud af hvad du skulle gøre for at komme ind i en bestyrelse! Og ikke en ansporing til en politisk debat! Flere steder tidligere i tråden, er det da også det du skriver.
Her ville jeg tro at den dygtige kommunikator ville adskille de to ting, fordi de åbenlyst konflikter med hinanden, hvilket tråden jo også viser.

Det er en god pointe. Og du har fuldstændig ret. Jeg har to dagsordner, som jeg blander sammen. (Men jeg synes da ikke, de konflikter med hinanden..)

Tror du, det er derfor, folk bliver ophidsede?

 

Fra Haderslev
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 153
Fra  LivingWeb Skrevet kl. 23:41
Hvor mange stjerner giver du? :

BPJ:

Kvinder generelt skal stoppe med at se dem selv som "kvinde" og tage det på sig, at de skulle være mindre værd end mænd, det er noget oldnordisk bavl og en forældet tankegang der desværre stadigvæk florer i mange virksomheder. Skulle jeg vælge en person til en bestyrelse blev der udelukkende set på dine kompetencer, din kunnen, dine allerede opnåede resultater og dit engagement. Det lyder lidt som dårligt selvværd hvergang jeg høre eller læser om kvinder der er trætte af at de ikke kan komme ind i en bestyrelse og så er der det ene ramaskrig efter det andet i medier m.m.

Det er efter min overbevisning en meget forkert måde at gribe tingene an på. Istedet for at stille sig op og sige, at fordi at jeg er kvinde, så kan jeg ikke komme i en bestyrelse, så burde man nok starte med at kæmpe for det og vise sit værd. Kvindekampen døde for mig i 70'erne. I dagens Danmark skal vi alle, mand eller kvinde, vise os dygtigere end hinanden og vores kollegaer, vi lever i et konkurrencesamfund hvor vi må indse, at nogen har hvad der skal til og andre har bare ikke.

Hvis man IKKE har, så har man noget at kæmpe for og så er det sådan set bare at komme igang, istedet for at sidde sig tilbage og sige, jamen fordi at jeg er kvinde, så kan jeg ikke det en mand kan, for det er, i min verden, mangel på selvværd og mangel på respekt overfor alle dem der allerede sidder på topposter og i diverse bestyrelser.

Fordi at nogle koncerner, tag LEGO, har en oldtids forestilling om kvinder i bestyrelser, så skal man passe på med at skære alle over en kam. Kønskvoter og norske modeller burde efter min mening stoppe med at eksistere lige med det samme. Vil man noget i livet, så må man også kæmpe en brag kamp for at nå sit mål. Når man derimod ikke sit mål, burde man nok kigge indad istedet for at kaste med det efterhånden alt for slidte: "Jeg er kvinde" kort.

Om du er kvinde eller mand burde ikke betyde noget i dagens Danmark, så længe du har hvad der skal til for at bestride den post du søger og det mål du ønsker.

Håber ikke at jeg træder alt for mange over deres finpudsede gloier ved at skrive dette, for det ikke min hensigt.

Hørt. Jeg er 100 procent enig. 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Brita Starcke:
Det er en god pointe. Og du har fuldstændig ret. Jeg har to dagsordner, som jeg blander sammen. (Men jeg synes da ikke, de konflikter med hinanden..)

Du har vist ikke bare blandet dine dagsordner sammen i forholdet 1:1. Som læser oplever jeg også, at dit politiske budskab fylder meget.

Jeg er ikke enig med dig i, at folk er blevet ophidsede. Du har fået mange saglige indlæg. Hold fokus på det, og de mål, som gerne vil opnå. Hvis du vil sidde i en bestyrelse, nytter det ikke noget, at du bliver nærtagende, når du møder modstand på dine argumenter. 

 

 

 

Fra Haderslev
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 153
Fra  LivingWeb Skrevet kl. 00:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Espresso:
Du har fået mange saglige indlæg. Hold fokus på det, og de mål, som gerne vil opnå. Hvis du vil sidde i en bestyrelse, nytter det ikke noget, at du bliver nærtagende, når du møder modstand på dine argumenter. 

Tak for det gode råd, Espresso

Og tak til alle andre, der har deltaget i tråden.

Jeg går til ro nu, og har nok ikke mere tid til at svare på kommentarer. Jeg har jo en virksomhed jeg skal have opbygget til at have mange hundrede ansatte! :) 

Fra 2450 Fattigness
Tilmeldt 4. May 12
Indlæg ialt: 607
Fra  Offpiste Skrevet kl. 00:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Brita Starcke:
Men med det sagt er det selvfølgelig et demokratisk problem, hvis kun det ene køn sidder på de magtfulde poster.

Ja, det hævder du jo. Men hvis kun repræsentanterne for det ene køn har potentialet, er det vel dem, der skal sidde der?

Brita Starcke:
Og ja, det er et problem, hvis kompetente kvinder ikke har adgang til bestyreseslokalerne

Det er jo heller intet, der tyder på, at de ikke har. Hævder du virkelig, at virksomhedsejere generelt er nogle forstokkede mandschauvinister, der vælger en inkompetent mand over en kompetent kvinde? Husk på, vi taler om succesfulde mennesker, og en rigtig stor del af det at blive succesfuld er at træffe de objektivt rigtige beslutninger i komplekse problemstillinger.

Brita Starcke:
Desuden er lige min livssituation som enlig mor uden en eneste friaften til bestyrelsesarbejde eller netværksmøder meget, meget sjælden aktuel for mænd.

Hold fast i den tanke. Det er nemlig lige præcis grunden til, at kvinder er så sjældne i bestyrelser. Der skal nogle helt særlige omstændigheder til for at blive bestyrelsespotentiale, og kvinder træffer LANGT oftere end mænd beslutninger i livet, der afskærer dem fra at ende i dén gruppe.

Brita Starcke:
det er et problem, at der ingen kvindelige rollemodeller er i toppen af dansk erhvervsliv.

Hvorfor i alverden er det dog det? Det ville derimod være et monumentalt problem, hvis 40 % af toppen af dansk erhvervsliv bestod af inkompetente kvinder. Dels ville det gå ud over økonomien, dels ville kvindernes inkompetence komme tydeligt til udtryk - til skade for kvinderne selv.

Brita Starcke:
Hvorfor er det lige I tror, jeg er fortaler for kønskvoter? Hvor ser I det?

Jeg skriver flere gange i denne tråd, at jeg ikke bryder mig om kønskvoter, men at jeg ikke kender andre redskaber, der har vist sig effektive. Har I gode idéer til hvordan man udligner forskellen, kunne det være interessant at høre dem.

Det er dét, du har misforstået. Der er ikke noget problem, der skal løses. Hvis der var et problem, havde du givet fået masser af konstruktive forslag.

Brita Starcke:
Men jeg tror bare, der findes mange kompetente kvinder. Kvinderne er jo efterhånden på linie med mændene i den vestlige politiske verden, så mon ikke også de snart kommer det i erhvervslivet.

Det tror jeg ikke, der gør. Hvad bygger du egentlig den tro på? Er du i stand til at vurdere, om kvinder, du møder, har bestyrelsespotentiale?

Det er meget nemmere at tilpasse en politisk end en hardcore erhvervsmæssig karriere til den livsstil, mange kvinder vælger. Desuden anser jeg det som værende meget sandsynligt, at kvinder generelt foretrækker det første frem for det sidste.

---

Jeg tillader mig at runde af med en lille historie:

100 rødhårede børn træner to timer hver dag i at løbe 100-meterløb. 100 sorthårede børn træner i stedet kunstskøjteløb. Når der skal udtages hold til 100-meteren, vil der selvfølgelig være en stor overrepræsentation af rødhårede - men med på holdet er måske alligevel en sorthåret eller to, der enten har trænet med de rødhårede eller bare har exceptionelt gode gener.

Nu kunne man - hvis man på forhånd havde fået den tanke, at sorthårede nok blev diskrimineret af træneren - forfalde til at tro, at udtagelsen af holdet byggede på hårfarve, hvor den i virkeligheden bygger på evner.

Bliver nogen "holdt ude"?

Er det et problem, at der ikke er flere sorthårede på holdet?

Ville det gavne nogen, hvis et vist antal pladser på holdet pinedød skulle udfyldes af sorthårede?

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 00:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Efter at have kværnet mig gennem hele denne lange tråd vil jeg også lige give mit bud med. Jeg har selv arbejdet med advisory boards (hvilket er en slags bestyrelse bare uden ansvar, løn og magt). Hvad skal du gøre for at få mig til at tage dig i betragtning for at du skal komme i betragtning til at komme på mit næste advisory board. Du skal forklare mig hvad du skaber af værdi for min virksomhed. Lad nu være med at sige noget med bløde værdiger og familie. Du skal komme med konkrete resultater. Hvad har du lavet og hvilket resultater har du skabt? Du er journalist! Kan du hjælpe mig med kommunikation til kunder, partnere og medier? Har du hjulpet en virksomhed med at håndtere nogle svære sager? Ved du meget om en branche?

For at være ærlig så vil din uddannelsesprofil bekymre mig lidt. Jeg syndes det stikker lidt i øst og vest. Journalist og programmør? Jeg kender ikke mange programører der kan finde ud af programmere sådan for alvor der er super til kommunikation og i øvrigt ved noget om design. Faktisk plejer evnen til at programmere som oftest desværre at det medføre at man næsten per definition skal være møg dårlig til kommunikation. Det kan dog være en styrke der kan give dig en indgang til et job hvor du kan skabe resultater. Hvis du ved meget om IT og er god til at kommunikere og kan bruge det til at skabe gode resultater med IT projekter så er det noget mange virksomheder har brug for! Min erfaring er at 90% af alle problemer med IT ville være 90% lettere at løse hvis folk i IT branchen faktisk gad kommunikere med hindanden og deres kunder bare lidt mere. Det kunne være en mulighed for dig? Kom ud og lav resultater og det skal gå stærkt. Du er højst sandsynligt 10 - 20 år bagud fra dine mandlige konkurrenter der har været i fuld gang siden de var i 20'erne.

Omkring din motivation så tror jeg at jeg ved advare dig. Hvis det kun er for prestigen eller lønnen så tror jeg ikke du skal regne med at ende i bestyrelsen. Hvis du vil ende i en bestyrelse så er der kun en vej og det er flid og hårdt arbejde (uden det skaber du ikke de resultater der skal til). Du løber sur i hvis ikke arbejdet er motivation i sig selv.

Held og lykke her fra

Prøv en gratis personlighedstest på coreprofile.com

Side 5 ud af 6 (53 indlæg)