Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan samme URL pege på 2 forkellige servere?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Alle

Jeg sidder med et lille hosting spørgsmål:

Jeg har fået lavet en hjemmeside med CMS som kun kan køre på en MS server. Min nuværende server med mit domæne ligger på en Linux server, hvor det skal ligge da jeg kører en række ting her. Kan man på samme URL pege på 2 forskellige servere - eksempel:

www.domænenavn.com (pege på min hjemmeside på MS serveren)

www,domænenavn.com/abcd (pege på Linux serveren)

På forhånd tak!

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 17:12
Den helt rigtige løsning ville være og vælge en CMS udbyder der ikke forsøger at binde dig til en bestemt platform, men når nu du har gjort det vil det næst-rigtigste være at lave et subdomæne til en af serverne. Kald den www2. eller app2.domæne.dk

Du du foreslår kan godt laves det er bare ikke særlig smart at gøre sådan, det vil for apaches vedkommende kræve mod_proxy ved ikke med win-serveren.

Fra København
Tilmeldt 11. Nov 06
Skrevet kl. 18:38
Mit problem er bare ved subdomæne løsningen, at det ødelægger mine SEO muligheder. Det som jeg skal findes på er mit www.domænenavn.com, hvor at et subdomæne vil ødelægge dette for den ene af dem...
Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 18:55
Så skal du sætte Linux serveren som den primære for dit domæne og bruge mod proxy til at videre-dirigere et underdomæne. Det kan sagtens laves :)
Giv mig et kald hvis du skal have hjælp til at sætte det op, 70 220 627 :)

/ Mikkel

Fra København
Tilmeldt 11. Nov 06
Skrevet kl. 19:30
Hej Mikkel

Tak for dine svar,

Jeg er dog ret besværlig, da Linux serveren SKAL være min primære server og skal være den som jeg køre www.domænenavn.com/abcd på. Dette er grundet at jeg køre nogle applikationer som køres på en række større Linux servere. Derfor skal mit website www.domænenavn.com lægges på et lille MS webhotel.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 19:38
Du vrøvler / modsiger dig selv. Hvad mener du og hvad er det relevante? Intet af det du har sagt modsiger min løsning.

/ Mikkel

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:39
  Det du spørger på kan i teorien godt lade sig gøre, men det er besværligt og desuden står du også over for nogle sikkerhedsmæssige problematikker.

Det du skal bruge er en URL-filtering. Ligesom Mikkel skriver så skal trafikken via en proxy (f.eks. ISA) hvor et URL filter redirigerer forespørgelsen mod /abcd til en anden server en forespørgelser mod roddomænet. Teknisk set vil redirigeringen se således ud:

domaenet.dk/abcd/* > abcd.domaenet.dk
  domaenet.dk/* > domaenet.dk

Den originale URL-streng skal videregives med den oprindelige source som afsender. 

Dertil kommer så en hostliste eller en DNS-opsætning som ser således ud:

domaenet.dk = ip-adressen på det lille webhotel
   abcd.domaenet.dk = ip-adressen på det store webhotel

MEN; Der er som sagt et sikkerhedsmæssigt problem i dette. Ikke ment på den måde at du udsætter dig selv eller andre for en potentiel sikkerhedsmæssige trussel, men derimod at du vil risikere at mange firewalls (også Windows'' egen), kombinerede sikkerhedspakker, intelligente routere m.fl., opfatter det som et forsøg på brud på sikkerheden. Det som du netop laver er det som kaldes for "cross site scripting" altså at sende en forespørgelse et andet sted hen end browseren beder om. Basalt set så beder browseren om data fra siden www.domaenet.dk/abcd som oversættes til en given ip-adresse. Men browseren får data fra en helt anden side og fra en helt anden ip-adresse. Det er dette trick som hackere bl.a. benytter når de planker ens login til webbanken. De gør simpelthen det, at når du går ind på f.eks. www.danskebank.dk (med en rigtig legal ip-adresse) og så klikker på webbank, så kyler de din forespørgelse til en af deres egne serveren som ikke er en del samme site og ligger på en helt anden ip-adresse, men samtidigt stadig lader browseren tro at den er på den oprigtige server. Jeg ved det ikke, men jeg kan forestille mig at Google også vil blive pænt forvirret over dette.

For at trafikken skal opfattes som værende legal, så skal forespørgelsen www.domaenet.dk/abcd gå direkte til www.domaenet.dk/abcd
Så du må ikke på nogen måde "fortolke" forespørgelsen.

Til gengæld kan du lave en anden form for redirect / automatisk link, hvor der er en default.htm eller en index.htm side under www.domaenet.dk/abcd som så siger til browseren at den skal gå til abcd.domaenet.dk. Det vil fungere fordi det vil svare til at der hvor en "gå til abcd"-knap på siden og brugeren havde klikket på den. Den form for redirect/link kan Google også følge, hvorved den burde være mere stue-ren set med SEO-øjne.

Jeg håber at du kan bruge ovenstående til noget fornuftigt

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 21:43
Jesper: Det er ikke helt rigtigt det der, faktisk er det helt forkert. Klienten/browseren ser ikke noget til at data kommer fra en anden server, det er hele pointen i at det skal proxyes.

Mht CEO og subdomæner har jeg altså ekstremt svært ved at tro på at det kan være et probem, har du overvejet at undersøge det? Det giver absolut ingen mening at domæne.dk/system tillæges højere værdi end system.domæne.dk

Fra Lemvig
Tilmeldt 13. Feb 06
Indlæg ialt: 623
Skrevet kl. 22:03
Mener mod_proxy er en go løsning... den bedste er at lave det som et subdomæne... for www.domæne.dk er jo osse et sub som osse burde være skidt i SEO... hvis man går ud fra domæne.dk er dit domæne...
ellers må du lave en frame og hive det fra Linux serveren''s IP or so...

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 22:06
  Mikkel, den er altså god nok. Hvis der laves er reverse DNS-opslag mod www.domaenet.dk , så vil IP-adressen som der opgives ikke være den samme som den IP-adresse som trafikken kommer fra - og det vil en del sikkerhedsystemer reagere på.

Men som jeg også skrev, så vil det virke fint nok - men det vil bare ikke overholde retningslinierne og derved potentielt give nogle problemer for nogle hvor de ikke kan komme til at tilgå den del af siden som ligger "uden for".

Jeg holder til gengæld helt klart med dig hvad angår SEO og subdomæner. Det burde ikke være et problem. Der er rigtig rigtig mange som benytter subdomæner, tag blot www.refocus.dk som et eksempel. Det har rigtig mange subdomænet, nærmest et for hver underside - og det er vel og mærke et site som bl.a. Marcell står bag og han må siges at vide hvad han har med at gøre når det drejer sig om SEO.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)