Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

moms af brugt vare

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra odense
Tilmeldt 27. Jan 10
Indlæg ialt: 359
Fra  waterevents.dk Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 3 person

nu har jeg søgt lidt her på amino, og som jeg egentlig var klar over i forvejen, så kan man ikke trække momsen fra et brugt produkt købt af en privatperson.

dog tænkte jeg på, om hvis denne vare man køber (som i mit tilfælde er en macbook) er forholdsvis ny. f.eks ½-1 år gammel, og man får den originale kvittering med, kan man så ikke fjerne den private sælger fra "leddet" og bruge den originale kvittering i selskabet?

findes der en frist på, hvor gamle kvitteringer, man må tage med i regnskabet?

På forhånd tak for svar

Kan du gå på vandet? www.waterevents.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Momsundragelse - Seriøst så kender du jo svaret. Fakturaen er ikke stilet til dit firma.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:49
Aldrig trække noget fra i moms som dit firma ikke har købt med moms på regningen, aldrig
Venlig hilsen
Fra odense
Tilmeldt 27. Jan 10
Fra  waterevents.dk Skrevet kl. 11:10

nej jeg kendte ikke svaret, men det gør jeg nu. og tak for den halvspydige levering

Fra odense
Tilmeldt 27. Jan 10
Fra  waterevents.dk Skrevet kl. 11:21

helt seriøst... hvad bilder i jer egentlig ind?

først en "Seriøst så kender du jo svaret"-lussing, og derefter en serie 1'stjerner i karakter??

Jeg spurgte helt seriøst fordi jeg IKKE kender svaret, og forventede saglige tilbagemeldinger?

Er det sådan man svarer folk her på debatten, uanset hvor "dumme" spørgsmålene må være?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:37

Michael Thorborg:
nej jeg kendte ikke svaret, men det gør jeg nu. og tak for den halvspydige levering
Det er ret vigtigt i alle fald fremadrettet, at du kender svaret i forhold til at ændre på bilag. Du må helt enkelt aldrig rette bilag. For at du har moms fradrag skal du ha købt sagen med moms - Her har du jo købt den privat og givet billigere end den oprindelige regning og uden moms. Bare at bruge bilaget ville jo både være skattesnyd (forkert samlet beløb som fradrag) og momsunddragelse (fratrukket moms uden at ha betalt det og få staten (mig og andre) til at betale noget af dit køb).

Gik den, så ville det næste kunne være: Kan du så ikke også bruge andre bilag fra andre personer - hvis de bare sørger for at der ikke står firmanavn på, så kunne du vel "liste" det ind i regnskabet og skrive dit firmanavn på?

Hvad så next - kan man ikke ændre et 1 tal til 9, og pludseligt ligner man en der hedder Stein B når man ser sig i spejlet ved morgenbarberingen Big Smile Godt nok måske i lidt mindre format, men et regnskab indeholder kun korrekte bilag uden nogen form for rettelser - og - (og det ved du måske så heller ikke, for det er der mange der ikke gør): Dit firmanavn bør fremgå af alle bilag (og hvis jeg husker rigtigt som min over 750 i skat/moms praksis) ligesom moms skal fremgå tydeligt af bilaget. Det vil ofte kunne betyde, at du skal bede en butik om en egentlig regning og ikke bare en lille bon når du køber aktiver osv.

På den rent praktiske side, et lille råd. Kør så vidt muligt ting over en og samme bankkonto, så dit regnskab altid kan afstemmes med din bankkonto. Det gør det let at overskue, at den pris man har betalt for en ting, faktisk også er den pris der går ud af banken (man kan dermed kun bogføre det korrekte beløb) -

Dit regnskab skal indeholde en statusside så alle transaktioner kan følges - købt ting: Debet/omkostning i driften og kredit/minus i banken som f.eks:

Købt computer: Drift: Omkostning små aktiver 10.000 kr OG MODPOST - status: Bank falder med 10.000 kr. 

Solgt ydelse: Omsætning stiger 15.000 kr OG MODPOST status: Bank stiger med 15.000 kr

Det lange svar er så ikke kun til dig, men mange andre læser jo også med, og kan lige se lidt om regnskabspraksis og rene linjer

God vind med selskabetYes

Fra odense
Tilmeldt 27. Jan 10
Fra  waterevents.dk Skrevet kl. 12:02

jeg takker for et sagligt og fyldestgørende svar :)

nu er jeg i den heldige situation at jeg har en revisor der giver mig dumflade hvis jeg gør noget forkert, så sådan et "nummer" her ville aldrig ske i praksis. Jeg fik bare tanken, og ville høre jer hvad i mente.

Nogle gange findes der rent faktisk nogle snørklede regler, der gør mærkelige ting mulige jo :)

endnu en gang tak!

Fra Albertslund
Tilmeldt 31. Aug 12
Indlæg ialt: 26
Fra  TidOp Skrevet kl. 00:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Først og fremmest tak fordi du stiller spørgsmålet.

Nu når du har fået at vide at gøre det på den måde ikke er lovligt.

Så vil jeg lige komme med den korrekte måde at købe Mac'en til firmaet efterfølgende.

Lav et salgsbilag med oplysning om sælgerens navn og adresse samt prisen - helt uden moms. Da den er købt brugt, bør prisen i lagt de fleste tilfælde være det samme eller mindre end den originale pris inklusiv moms.

Husk at der også skal være oplyst dato for handlen.

Vedlæg gerne den originale faktura eller bon, så virksomheden også overtager garantien (selvom der nu kan være forskel, da du ikke længere er forbruger, men en erhvervskunde i forhold til det oprindelige indkøb).

Købet bogføres så som et almindeligt indkøb af it-udstyr dog uden moms. Hvis beløbet er over en hvis grænse, så skal indkøbet afskrives over en årrække.

Husk at sælgeren godt kan være dig selv, som sælger til din virksomhed.

Med venlig hilsen
Claus Agerskov 

Fra odense
Tilmeldt 27. Jan 10
Fra  waterevents.dk Skrevet kl. 13:15

jeg takker for svaret!

efter lidt hovedregning og en konstatering af at folk tror at deres macbooks skal koste næsten lige så meget som nye, så tror jeg dog at valget i sidste ende falder på en ny :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:08

Tror du regner helt rigtigt - macbooks er ganske dyre som brugte - folk har jo købt med moms og tænker momsen med i brugtprisen - nu bare uden moms, og ofte kører de langt langsommere efter en del - ofte fejlbrug (hvorfor ellers sælge) - Der er intet som computere, hvor en NY vinder over en brugt - vh

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)