Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan sikrer man indhold på website

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 26. Jul 05
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige, takket være Kims link, opdaget at et website desværre ordret har kopieret tekst fra vores website.

Kender I en metode så man dels kan skjule kode (altså en form for kryptering) og gøre at tekst på siden ikke kan markeres og kopieres?
 
Vel at mærke på en måde så søgemaskinerne stadig kan finde siden.
 
På forhånd tak!
 
Mvh.
Thomas :)
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan forhindre markering og højreklik og den slags, men folk vil altid finde en måde at kopiere det på hvis de vil.

Istedet tager du bare fat i dem der har kopieret det, gør dem opmærksom på de har brugt ophavsretsloven, og hvis det ikke er fjernet inden x antal dage ser du dig nødsaget til at gå videre med det til din advokat.
 
Det virker i 90% af tilfældene :)
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Der er ingen måde hvorpå du kan forhindre andre i at kopiere indholdet af din hjemmeside. Færdig slut prut. Enten kan man se hjemmesiden, og dermed kopiere enhver del af den som man har lyst til, eller også kan man ikke se hjemmesiden fordi du har slettet alle filer og brændt serverne i skoven en fuldmånenat.
 
Det er det samme dilemma som musik- og filmbranchen har med at forhindre kopiering af deres materiale, enten kan man høre og se deres materiale (og dermed kopiere det) eller også kan man ikke høre og se deres materiale. Det er rene absolutter vi snakker om her. DRM, Digital Rights Management, ændrer ikke på dette irreversible faktum. Det eneste DRM er nyttigt for er at begrænse normale brugeres normale brug af materialet og dermed opfinde nye måder at opkræve penge for brugsretten til det samme materiale.
 
Selvom enhver frit kan kopiere dit materiale ændrer det ikke på at de skal have tilladelse fra dig først for at gøre dette da du har ophavsretten til materialet. Det har selv Thorborg sandet dengang Jubii blev mødt med et erstatningskrav på 800.000 kroner for at kopiere materiale fra et andet website (se http://www.amino.dk/idealbb/view.asp?mode=viewtopic&topicID=1425&num=15&pageNo=3#15065).
 
Gem lidt dokumentation for kopieringen og send derefter en regning til websitet for foreløbig uretsmæssig brug af dit materiale samt et krav om at holde op med dette øjeblikkeligt. Hvis du gerne vil have hjælp til dette bør du tage fat i en advokat, jeg gerne vil anbefale www.bender.dk som jeg kun har hørt ekstremt gode ting om indenfor IT-ret.
 
Tilmeldt 26. Jul 05
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har allerede kontaktet vores advokat og bedt ham om at undersøge om vi kan slå dem i hovedet med den store bog.

Det ville bare være rart hvis der fandtes en metode, så det i det mindste var mere besværlige at stjæle mit indhold (eksempelvis at man ikke kan gemme min side lokalt, eller copy-paste teksten).
 
Tak for svarene!
 
Mvh.
Thomas :)
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 26. Jul 05
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Kanon - det lader til lige at være det jeg kan bruge!

Burde det påvirke søgemaskinernes evne til at læse mit site?
 
Mvh.
Thomas :)
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 1/5/2006 1:49:08 PM Forfatter: ThomasT
Kanon - det lader til lige at være det jeg kan bruge!
 
At du kan bruge det er ikke ensbetydende med at du bør bruge det. De eneste der vil blive påvirkede af at du begrænser browserens normale funktionalitet er normale brugere, akkurat som ved DRM.
 
Burde det påvirke søgemaskinernes evne til at læse mit site?
 
Overhovedet ikke, men det vil påvirke dine brugeres oplevelse af dit site og tro at du lige har lavet din første hjemmeside på informationssupermotorvejen 
 
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Et eller andet sted er det jo et kompromis man må lave.

Vend den om og tænk på hvor tit du ik lige kopiere et link i en tekst, eller en linie du lige skal huske?
 
Hvor tit bruger du ikke højreklik til lige at undersøge noget, uden at stjæle det ene og det andet.
 
Og tro mig, hvis man vil stjæle, så stjæler man det, ligemeget hvor mange sikringer du så end måtte sætte på.
Tilmeldt 26. Jul 05
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja, det har I ret i. Det er nok en ide lige at stoppe op og trække vejret, før jeg laver en hurtig hovsa-løsning i ren arrigskab.
 
Jeg overvejer dog den der finte med at kryptere koden, og gøre at man ikke kan markere tekst. Højreklik er fint nok, da man ofte bruger det til at åbne nye links.
 
Under alle omstændigheder skal I have stor tak for jeres input!
 
Mvh.
Thomas :)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

> Jeg overvejer dog den der finte med at kryptere koden, og gøre at man ikke kan markere tekst. Højreklik er fint nok, da man ofte bruger det til at åbne nye links.

Jeg vil MEGET alvorligt anbefale dig helt at lade være med at forsøge at lave tekniske forhindringer for kopieringen. De tab du vil lide som følge af dette bliver med garanti højere end den fortjeneste du får ved (måske!) at forhindre lidt af kopieringen.  Det svarer lidt til at kræve at alle kunder der forlader din  butik skal underkaste sig en en total stripning, anal-undersøgelse og det hele. Ja, det vil sikekrt reducere antallet af tyverier lidt, men det vil med garanti også betyde at mange rigtige kunder aldrig kommer i din butik igen.
 
Da de fleste websites der kunne finde på at stjæle din tekst, som jeg går ud fra er på dansk, sikkert vil befinde sig i Danmark er juraen heldigvis meget enkel - synderne taber HVER gang.
 
Jeg har som sagt tidligere kørt en del sager af denne type, og det regnestykke som min advokat har sendt hver gang (VonHaller) ser således ud:
 
1. Tiden det har taget at skrive materialet X min timepris
2. 100% tillæg fordi det er brugt uden tilladelse
3. 100% tillæg hvis der ikke er angivet ophavsretshaver (i dette tilfælde mig)
 
En typisk artikel tager 1-2 dage at skrive. Med min timepris og ovenstående tillæg kan en artikel derfor godt løbe op i 10-tusinder af kroner - og der er heldigvis retspraksis for at ovenstående regnestykke holder vand.
 
Min anbefaling er at du IKKE selv kontakter de sites der har kopieret, men alene indsamler dokumentation (beviser) på at det er sket. Tag print af det hele og gem det tillige elekstronisk. Send så det hele til en advokat med PRAKTISK ERFARING indenfor ophavsret - gerne med viden om Internet også, og få så ham/hende til at køre sagerne.
Side 1 ud af 3 (24 indlæg)