Jeg kan nok fakturere for nogle hundrede tusinde kroner indenfor kortere tid.
Jeg tænker på at skyde de 80000 kr. ind af egen lomme.
Spørgsmålet er så: Kan jeg betragte de 80000 kr som jeg indskyder i begyndelsen som et lån, som jeg blot kan tilbagebetale til mig selv uden videre? Fx hvis jeg tjener 100000 kr de første måneder, kan jeg så blot overføre 80000 kr til min private konto ? På firmaets konto er der jo cirka 100000 (hvis jeg ikke bruger noget videre).
De 80 t er anpartskapitalen som gerne skal stå i selskabet - enten som kroner eller som egenkapital som kommer ved overførsel af overskud eller står i aktiver, så det korte svar er nej - men du kan lønne dig selv ud af de 100.000 kr du tjener. Du må ikke låne penge af selskabet - men få løn
Nu ved jeg ikke lige hvad dit firma laver, men hvis du har noget inventar eller lager så kunne du sælge det fra enkeltmandsvirksomheden til Aps og det ville så fx se således ud
AktiverPassiver
Bank40.000
Inventar20.000
Lager20.000
Egenkapital80.000
Men det kræver at du har noget sådant at bruge i virksomheden. Ellers skal du udbetale løn eller udbytte.
God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.
Nå, ovenstående kan åbenbart ikke lide man bruger Tabs, så det ser ikke så flot ud, undskylder.
God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.
Hov - du skal lige ha en revisor med ind over - for det er jo muligt du f.eks i forbindelse med årsskiftet kan lave skattefri virksomhedsomdannelse fra enkeltmandsvirksomhed til ApS og så derefter lade din partner købe sig ind - eller måske samtidigt - hvis der er værdier i enkeltmandsselskabet kan det måske være del af anpartskapitalen og det ville ikke nødvendigvis være fornuftigt bare at opløse enkeltmandsselskabet og få alle de skattemæssige konsekvenser her og nu
Problemstillingen er jo omvendt. Jeg ønsker at udlåne 80000 til firmaet, som jeg får tilbage når der er en omsætning, således, at der er 80000 på firmaets konto efter at firmaet har tilbagebetalt lånet til mig.
nej du kan ikke låne selskabet ApS kaptitalen og tage den igen som var det et lån. Så ville selskabet jo lige fra starten skylde dig 80.000 kr og ha en kapital på 0 (80.000 kr i banken og gæld til dig 80.000 kr = 0)
ApS kapitalen skal stå i selskabet - i banken eller i værdier, varelager med værdi osv og kan på den måde indgå i driften. Du kan få de 80.000 tilbage uden skat når du lukker selskabet - eller sælger anparter - og du kan ellers bare få penge ud som løn (og udbytte)
Spm det er stadfæstet ovenfor er de oprindelige 80.000 du indskyder noget som skal blive i selskabet, med mindre du lader dem udbetale som løn. Jeg skal dertil tilføje, at medmindre du har lavet en virksomhedsomdannelse, kan du ikke bare fakturere dit arbejde i selskabet, hvis arbejdet har været udført fra din personlige virksomhed. Hvis du foretager et lån fra dig personligt eller fra din virksomhed til selskabet, så det kan komme igang, kan du indfri dette på et senere tidspunkt (afdragene og løbetid skal helst anføres i lånedokumentet). Fordelen er at du derved får nogle renter ud, som ikke bliver beskattet ligeså hårdt som alm indkomst. Undtagelsen er hvis du anvender virksomhedsordningen, hvor du så kan lade renterne indgå i virksomhedens resultat og derved kun bliver beskattet af virksomhedens samlede overskud( fordel hvis der er et underskud/du vil vente med at blive beskattet (skatteoptimering) aka senere hævning- mindre fordel hvis du i forvejen har overskud).