Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forudbetaling af SKAT som selvstændig

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Så slår det offentlige med sine urimeligheder til igen:

Jeg har haft brug for at momsregistrere mig selv som person. Det gjorde jeg lige ved årsskiftet.
Jeg har tidligere været momsregisteret, så det var egentlig blot at de "genaktiverede" mit gamle SE/CVR-nummer. Men nogen ting har tilsyneladdende ændret sig siden sidst:

Dengang fik jeg 12 girokort til aconto-betaling af AM og B-skat. De var sat til at skulle betales ca. 14 dage efter udgangen af den måned som de dækkede over. Derved ville skat af penge jeg havde tjent i januar skulle betales i midten af februar.

Men sådan er det ikke længere: Jeg har fået 10 girokort - jeg skal ikke betale nogen i juni og december, tilgengæld er disse så indregnet i beløbet på de 10 andre kort. Det er som sådan fint nok med mig. Men; Jeg skal sørme betale min skat FORUD! Ergo: Jeg skal betale skat af pengene før jeg har tjent dem. Mit girokort for januar måned har en forfaldsdato d. 1/1-2006 og betalingsfristen er sat til d. 20/1-2006.

Jeg ringede derfor til SKAT i troen om at det da ihvertfald måtte være en fejl, men fik så at vide, at det ikke var nogen fejl og det var helt normal procedure. Jeg gik personen meget tæt på klingen og fik blot at vide at de normalt opfordrede nystartede selvstændige til at gå ned i banken og få oprettet en kassekredit, således at man b.la. kunne forudbetale sin skat... Hvad pokker er det for noget? Jeg føler selv at det offentlige endnu en gang automatisk mistænker selvstændige for at arbejde sort, og derfor må man hellere kradse skat ind - inden de overhovedet er tjent. Det kan da heller ikke være rigtigt at bankerne skal tjene penge på at låne penge til nystartede selvstændige erhvervsdrivende - bare for at de kan forudbetale deres skat!
Jeg modtager jo også normal løn, og der er da ikke noget med at man skal betale skat af lønnen før man får den - Det er noget som sker SAMTIDIGT med at lønnen bliver udbetalt - ikke før.
Det argument brugte jeg så overfor SKAT, men fik blot at vide at "der gælder nogle andre regler for selvstændige erhvervsdrivende - og de skal altså betale skat af deres indkomst, også selvom de ikke har modtaget betalingen endnu".

Jeg overlever at skulle lægge ud for min egen skat, men i bund og grund syntes jeg principielt at der er et eller andet galt i at man skal forudbetale sin skat på den måde - bare fordi man er selvstændig erhvervsdrivende... Og hvad nu hvis man ikke havde lagt penge til side og var helt grøn i at starte som selvstændig? - Så skulle man ned i banken og låne penge til at betale skatten med........

/Jesper
www.MediaMouse.dk      jesper snabelA mediamouse.dk
Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 11:28

Hej Jesper,

Jeg kender dit eksempel alt for godt. Jeg har netop modtaget en bunke girokort fra SKAT, hvor de tager udgangspunkt i at min virksomhed vil give et overskud på kr. 50.000,-  Hvad de har baseret deres beregninger på, det havde de faktisk ikke rigtig noget fornuftigt svar på.

Efter som jeg ved at min virksomhed i 2006 ikke vil give et overskud på 50.000.- kr, har jeg derfor fortalt SKAT, at de spilder deres tid, ved at skrive til mig med sådan noget bras. 

Fra Helsinge
Tilmeldt 12. Jul 05
Indlæg ialt: 199
Skrevet kl. 13:08

Hej The Game

Du har jo mulighedhed for at ændre det skønnet overskud på din forskudregistrering.

Det er faktisk ret nemt og gøre på www.skat.dk og det er der ikke noget galt i. Når du har gjort det så modtager du en ny stak girokort som erstatter dem du allerede har modtaget.

Regnskab ud af huset www.accp.dk

Tilmeldt 22. Dec 05
Skrevet kl. 14:10

Det vil jeg også gøre. Det er bare belastende at, når de har fået sidste rgnskab, og et budget for det kommende år, at de så sender noget volapyk alligevel.

Tak for rådet.

Tilmeldt 28. Oct 05
Indlæg ialt: 125
Skrevet kl. 22:29

Hej Jesper

Det må da lige være noget for nogle politikere i disse iværksætter tider.

Her kan man jo virkelig tale om at det er  en hindring for en iværksætter, at han skal gældsætte sig for at betale sig "regning"til staten før end at han har tjent noget overhovedet.

Send en pressemeddelse ud på det, det kunne jo være at der faldt lidt omtale af til dig.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:19

Hej The game!

Volapykken opstår fordi det nye års forskudsregistrering baseres på...ikke sidste års regnskab...men forrige års

Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 22:38
Nu skal man jo ikke gøre problemet større end det er. Du kan selv forskudsregistrere dig, og du får så lov til at betale skat med 10 rater. Det er dit ansvar at give et beløb, og det er ikke unormalt at folk betaler hovedparten af skatten efter skatteåret ved at de har forskudsregistreret sig alt for lavt.

Hvis din likviditet er så stram, at det er et problem for dig at betale din selvvalgte forskudsskat, så vil jeg anbefale dig at justere på din forskudsregistrering eller at få dig noget mere likviditet (f.eks. kassekredit).

Og så er det jo nemt at ændre forskudsregistrering online med en digital signatur. Jeg har selv ændret forskudsregistrering tre gange på en enkelt måned i 2005 :-)
Tilmeldt 22. Dec 05
Skrevet kl. 00:52
Dato: 1/5/2006 11:19:25 PM Forfatter: Peter - Revisor

Hej The game!

Volapykken opstår fordi det nye års forskudsregistrering baseres på...ikke sidste års regnskab...men forrige års

I see...  Nice info.

Der havde jeg ikke cvr. nr. så der har det været et skøn fra SKAT.

- jeg undrer mig bare over at jeg modtog dem, når de havde bedt om budget for 2006.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)