Hej Aminoer Jeg skal til et forretningsmøde I New York. Min virksomhed er relativ ny og jeg har derfor ikke været inde og lege med fradrag og sånn. Hvordan registrere jeg mit rejsefradrag inde på skats hjemmeside? Har i evt. en forslag til en bog (for dummies), inden for bogføring, jeg burde læse? På forhånd tak! |
Jeg kan ikke lige anbefale en bog, men skat har visse kurser, som jeg dog heller ikke tror rækker for udenlandsrejser m.m. - Du bør i mine øjne finde en der vil bogføre for dig, det kan du få rimeligt herinde ved at søge under Amino freelancer
Du skal ikke tænke i fradrag som den gamle konventionelle, til skat - men i dit firmas resultat som Indtægter minus udgifter. Det du tjener minus alt det du har af rene firmaudgifter = dit resultat som du betaler skat af.
Netop rejser har mange regler. Det helt overordnede er naturligvis at rejsen er strengt firmarelateret (du har ikke lige din kone med rundt f.eks)
Den simple del er flyrejsen og transport derovre, som jo er en udgift (kan trækkes fra dine indtægter - eller isoleret give underskud) - der er ikke moms på flyrejser, så den er simpel, transporten er en ren udgift til regnskabet.
Hoteller. Her er der fuldt fradrag for selve hotellet men ikke fuldt for den moms der er på hotelregningen. Her kan du - hvis der ikke er morgenmad med i hotelbeløbet, fratrække 50% af momsen, og er der morgenmad kun - 25% - resten af momsen giver intet "fradrag" udgiftsmæssigt.
Bespisning af dig selv - fuldt fradrag for udgiften men kun 25% af momsen som udgift i fradrag
Bespisning af forretningsforbindelser: Nu er der pludseligt kun 25% fradrag for selve udgiften og kun 25% fradrag af momsen.
Jeg kunne komplicere det med skattefrie diæter som alternativ, men tror ikke det bliver aktuelt her.
NU vil du tænke, det er da tosset med så besværlige regler, og så vil jeg sige, tjo - ikke helt uenig, men der vil være meget andet du vil blive lidt overrasket over, hvis du skal drive selskab og føre regnskabet korrekt - derfor, enten må du hitte et større kursus og følge det, eller - hitte en bogholder der ikke bare vil holde bøger - men også holde dig lidt i hånden med regnskabet i begyndelsen
vh