Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan registrerer jeg fradrag?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 31. Jul 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer 

Jeg skal til et forretningsmøde I New York. Min virksomhed er relativ ny og jeg har derfor ikke været inde og lege med fradrag og sånn. Hvordan registrere jeg mit rejsefradrag inde på skats hjemmeside?

Har i evt. en forslag til en bog (for dummies), inden for bogføring, jeg burde læse?

På forhånd tak!  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:10

Jeg kan ikke lige anbefale en bog, men skat har visse kurser, som jeg dog heller ikke tror rækker for udenlandsrejser m.m. - Du bør i mine øjne finde en der vil bogføre for dig, det kan du få rimeligt herinde ved at søge under Amino freelancer

Du skal ikke tænke i fradrag som den gamle konventionelle, til skat - men i dit firmas resultat som Indtægter minus udgifter. Det du tjener minus alt det du har af rene firmaudgifter = dit resultat som du betaler skat af.

Netop rejser har mange regler. Det helt overordnede er naturligvis at rejsen er strengt firmarelateret (du har ikke lige din kone med rundt f.eks)

Den simple del er flyrejsen og transport derovre, som jo er en udgift (kan trækkes fra dine indtægter - eller isoleret give underskud) - der er ikke moms på flyrejser, så den er simpel, transporten er en ren udgift til regnskabet.

Hoteller. Her er der fuldt fradrag for selve hotellet men ikke fuldt for den moms der er på hotelregningen. Her kan du - hvis der ikke er morgenmad med i hotelbeløbet, fratrække 50% af momsen, og er der morgenmad kun - 25% - resten af momsen giver intet "fradrag" udgiftsmæssigt.

Bespisning af dig selv - fuldt fradrag for udgiften men kun 25% af momsen som udgift i fradrag

Bespisning af forretningsforbindelser: Nu er der pludseligt kun 25% fradrag for selve udgiften og kun 25% fradrag af momsen.

Jeg kunne komplicere det med skattefrie diæter som alternativ, men tror ikke det bliver aktuelt her.

NU vil du tænke, det er da tosset med så besværlige regler, og så vil jeg sige, tjo - ikke helt uenig, men der vil være meget andet du vil blive lidt overrasket over, hvis du skal drive selskab og føre regnskabet korrekt - derfor, enten må du hitte et større kursus og følge det, eller - hitte en bogholder der ikke bare vil holde bøger - men også holde dig lidt i hånden med regnskabet i begyndelsen

vh

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 19:45

Når du driver et firma skal du ikke som sådan registrere diverse fradrag på samme vis som når du er lønmodtager. Det du gør er at lave en opgørelse over hvad du ca. Forventer i overskud i år. Dette indberetter du i din forskudsregistrering hvorefter du vil modtage en opkrævning for b skat for hele året (da vi er så langt henne. Konsekvensen er at på baggrund af dit overskud i år, vil du modtage 10 stk b rater henover 2013). Alternativt skal du undlade og gøre noget men vente indtil december og lave opgørelsen der, så skal du bare foretage en frivillig indbetaling af skat lige inden nytår for og spare procent tillæget.
Hvis det virker for uoverskueligt bør du rette henvendelse til en dygtig bogholder eller revisor, som kan hjælpe dig med dette + din selvangivelse.
Mvh Christian

Statsautoriseret revisor - København

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 22:16

fb9:

Jeg skal til et forretningsmøde I New York. Min virksomhed er relativ ny og jeg har derfor ikke været inde og lege med fradrag og sånn. Hvordan registrere jeg mit rejsefradrag inde på skats hjemmeside?

Du skal ikke angive via skat.dk, men skal i stedet lave et rejsebilag, hvor du beskriver din rejse, og hvor længe du har været væk. Med dette bilag kan du fradrage kost og logi skattefrit i dit firmas resultatopgørelse, på samme måde, som du kan fradrage skattefri kørselsgodtgørelse, mv.

Jeg har et regneark til beregning af rejsegodtgørelse, som jeg kan sende til dig. Send mig en privat besked med din mailadresse, hvis du er interesseret.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:28

Martin E. Jensen:
Du skal ikke angive via skat.dk, men skal i stedet lave et rejsebilag, hvor du beskriver din rejse, og hvor længe du har været væk. Med dette bilag kan du fradrage kost og logi skattefrit i dit firmas resultatopgørelse

Men vel desværre med den komplikation der ligger i ex VAT/moms som ikke kan fratrækkes uden videre fra udlandet hvis det er EU med mindre man søger refusion , hvad man naturligvis kan - og i så fald kun med 25/50% af VAT - vel samme regel som for dansk hotel moms, men med 0 hvis man ikke søger refusion for moms fra udlandet for alle rejsens regninger som har moms - så kun beløbene uden VAT som udgift i regnskabet inden for EU , men her med New York - kan man vel ikke søge refusion, og så må amerikansk moms vel kunne tages som fuld omkostning - Korrekt med både EU delen og USA?

vh

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 22:42

Men vel desværre med den komplikation der ligger i ex VAT/moms som ikke kan fratrækkes uden videre fra udlandet hvis det er EU .... [ snip ]

Rejsefradrag indeholder slet ikke moms, så jeg forstår ikke lige, hvorfor du bringer din lange forklaring på banen...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:57

Tja - fordi vor trådstarter skal på forretingsrejse til New York og der er fly uden moms men hvad med hotel og bespisningsomkostninger - dem ryger vor mand vel også ind i, han flyver vel ikke frem og tilbage samme dag?

I alle fald har jeg også interesse i selve spørgsmålet om "fradrag" i selskabet - for fortæring og hotel i lande med Moms/VAT.

Det må vel være korrekt, at hvis det er et land som USA hvor man mig bekendt ikke lige kan søge momsen refunderet, så kan man trække hele hotelregningen og madregningen fra inkl. evt. VAT??

Hvis det var UK f.eks. hvor vi har en ude idag - der kan vi vel ikke trække hele hotel og restaurant regning fra - men kun delen uden VAT - med mindre vi går ind i en kompliceret refusionssøgning (via skat.dk trods alt idag)??

Da spørgsmålet jo jo gik på fradrag ved forretningsrejse, og det er USA som ikke kun kan være fly, må det vel være godt at få belyst begge dele?

vh

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 23:02

Det smarteste er at oprette en konto for ikke fradragsberettige omkostninger. Såfremt du har sådanne omk så er det nemt at isolere når der skal laves selvangivelse.

Desuden så har USA ikke moms, de bruger Sales Tax og dem får man ikke tilbage. Sales Tax ligger melem 5-8% og er normals ikke med i den pris du ser når du handler. Den er heller ikke inkluderet på menukort i fx en restaurant.

Husk at når du spiser ude i USA så SKAL man give tips, her giver man typiesk 15% og hvis man har fået rigtig god service så læg 20% på. Skriv på dine bilag at der er givet tips, specielt hvis de er lagt som kontanter.

Sidst skal i huske at nu skal man registrere sig 72 timer før man ankommer.............

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 23:03

Cookie:

Det må vel være korrekt, at hvis det er et land som USA hvor man mig bekendt ikke lige kan søge momsen refunderet, så kan man trække hele hotelregningen og madregningen fra inkl. evt. VAT??

Ja, moms betalt i udlandet kan trækkes 100% fra i skatten.

Cookie:

Hvis det var UK f.eks. hvor vi har en ude idag - der kan vi vel ikke trække hele hotel og restaurant regning fra - men kun delen uden VAT - med mindre vi går ind i en kompliceret refusionssøgning (via skat.dk trods alt idag)??

Jo, hvis du betaler moms i UK, så kan du også trække den 100% fra i skatten.

Cookie:

Da spørgsmålet jo jo gik på fradrag ved forretningsrejse...

Trådstarter spørger vel i bund og grund ikke efter reglerne om rejsefradrag, men spørger faktisk kun efter, hvor rejsefradraget skal registreres... Stick out tongue

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:20

Martin E. Jensen:

Cookie:

Hvis det var UK f.eks. hvor vi har en ude idag - der kan vi vel ikke trække hele hotel og restaurant regning fra - men kun delen uden VAT - med mindre vi går ind i en kompliceret refusionssøgning (via skat.dk trods alt idag)

Jo, hvis du betaler moms i UK, så kan du også trække den 100% fra i skatten.

Jamen dog - den skulle jeg så ha misforstået - prøv at se et par links - jeg har altid ment, at hvis et selskab fik moms fra udlandet f.eks. fra en rejse i UK med hotel og hvad ved jeg - så kunne man ikke fradrage momsen i resultatet - med mindre man havde dokumentation for ansøgt refusion og fået afslag?

Links

http://www.timevision.dk/ArtiklerogNyheder/Refusion.aspx

og   

hvor jeg hæfter mig specielt ved dette - som jeg mener går igen hos vældig mange - Den er da ret klar at man ikke bare kan tage moms på hotel og mad i UK som skattefradrag - ?  http://www.dagligmail.dk/lex/showlex.asp?id=800

JEG HÆFTER MIG VED

Skattefradrag

SKAT har i et styresignal (SKM2009.181.SKAT) meddelt, at hvis en dansk virksomhed afstår fra at søge momsrefusion i et andet EU-land, vil den moms, der kunne være blevet refunderet, ikke kunne fradrages ved opgørelsen af virksomhedens indkomst. Virksomheden kan altså ikke vælge skattemæssigt at fradrage beløbet som "erstatning" for, den undladte momsrefusion.

Styresignalet omtaler kun EU-lande. Det er altså uklart, om SKATs holdning også dækker over undladt momsrefusion fra lande uden for EU.

Cookie igen - den tager så ikke stilling til moms på regning i USA under rejser der (mad og hotel) - om man der kan tage det hele som skattefradrag, men I EU mener jeg ikke man kan   Her selve styresignalet som er klart i mine øjne http://www.momsmail.dk/Dokumenter/07%20TSSMEDD%20og%20TSSNYH/2009/MM%202009-103-07.asp

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)