Masser af kinesere er absolut både lovholdene og seriøse og holder det de lover så langt det overhovedet er muligt. Jeg har stået for mange mio handel fra Kina, og når vi havde lavet aftaler - altid ved at besøge dem I Kina, så var de noget af det enkleste at arbejde med. Omvendt - JA internettet er da ufatteligt let at snyde over, og jeg forstår godt man ikke bare kan rejse ud og besøge alle mulige i Kina - men så må man som minimum hente referencer fra nogen andre man kan stole på (og dem beder man Kineseren komme op med) OG starte forsigtigt ud, eller alliere sig med nogle af de ganske mange outsourcing selskaber med danske/europæiske folk, som findes i Kina - men som jo tager penge for at hjælpe - eller rejse derud Tager man derud, så skal man ikke mødes med dem i hotellobbyen hvor man bor. Man skal ind til til dem (ex fra Hong kong - hvor de ofte gerne hente i bil) og ind i Kina - og se - ikke bare deres kontor - men deres fabrik - så man får indtryk af, om den er ordenlig - virker at være deres rent faktisk - og om den overholder de krav vi bør stille til produktionen, ikke bare kvalitet - men arbejdernes sikkerhed, børnearbejde (kinesiske drenge og piger på 18 ser meget unge ud, så det er ikke i sig selv så let) - miljø og andet. Det er dyrt og surt, at bruge meget tid på at hitte en god leverandør, for så at se sig på avisernes sider for børnearbejde og andet. Der er masser af gode virksomheder - men forhold som man helt kan være bekendt. Lønnen er ikke høj med danske øjne- men holder oftest reglerne (der er idag kamp om den gode arbejdskraft de fleste steder i Kinas store produktionsområder. Arbejdstiden er langt længere end i DK, men det er deres regler og det øvrige, sikkerhed, miljø, minimumsalder, indkvartering af personale o.l. - kan sagtens være helt i orden. En ordentlig import fra Kina tager tid og koster penge at opbygge, hvis det skal gøre rigtigt. Om vi bare taler omslag til Iphone (ikke kopier men selvstændigt udviklede) så er risikoen dog langt mindre, hvis man får gode prøver frem - men igen - få referencer på hvem de har leveret til i Danmark eller Europa - og hør disse vh |
Kunne ikke skrive det bedre selv. Erfaring rules!!!! Det skrev du godt :) Jeg er enig 100%