Jeg er i gang med at udarbejde en artsopdelt årsopgørelse til min enkeltmandsvirksomhed. Jeg er dog støt på et problem angående omkostningerne som jeg håber nogen kan hjælpe med. Mit firma har selvfølgelig forskellige typer af omkostninger, og jeg bliver i den forbindelse i tvivl om, om jeg ud fra disse omkostninger selv må danne omkostningsgrupper og kalde dem et passende navn? Det klassiske skoleeksempel med "andre eksterne omkostninger" og "personaleomkostninger" disse to punkter skal vel ikke nødvendigvis indgå i opstillingen af årsopgørelsen eller hvordan? MVH |
mikkelbs:Jeg er i gang med at udarbejde en artsopdelt årsopgørelse til min enkeltmandsvirksomhed. Jeg er dog støt på et problem angående omkostningerne som jeg håber nogen kan hjælpe med. Mit firma har selvfølgelig forskellige typer af omkostninger, og jeg bliver i den forbindelse i tvivl om, om jeg ud fra disse omkostninger selv må danne omkostningsgrupper og kalde dem et passende navn? Det klassiske skoleeksempel med "andre eksterne omkostninger" og "personaleomkostninger" disse to punkter skal vel ikke nødvendigvis indgå i opstillingen af årsopgørelsen eller hvordan?
MVH
Hej Mikkel,
Hvis ikke du har udgifter, som falder ind under en kategori skal den naturligvis ikke med. Da du er selvstændigt erhvervsdrivende, skal du følge kravene i Årsregnskabslovens §§ 18 - 21. Heraf er §19, stk. 2 særlig relevant:
"Stk. 2. Posterne i resultatopgørelsen skal klassificeres efter virksomhedens art og aktiviteternes omfang. Balancen skal i det mindste vise de i bilag 2, skema 1, opregnede, relevante hovedposter og romertalsposter. Opstillingerne skal i øvrigt vise de poster, der er nødvendige for at vise virksomhedsdeltagernes indskud og andel i overskud eller underskud."
Da du ikke lyder til og være hel skarp i regnskaber, kan det evt. være en god ide og anvende de almindelige hovedgrupperinger: Personaleomkostninger, administrationsomkostninger, lokaleomkostninger osv. og så specificere yderligere i noterne.
Du skal derfor navngive hovedgrupperne, efter den bedste mulige overskrift - samt evt. yderligere specifikation i noterne. Det kommer helt an på hvorfor du udarbejder regnskab (bank, investor, krav som følge af anvendelse af VSO etc. etc etc.) Du skal have fokus på hvem din regnskabsbruger er og hvilket informationsbehov denne har. Hvis det er til bank, investor mv. kan det være en god ide og få en revisor ind over - til verifikation af data overfor regnskabsbruger.
Husk i øvrigt de øvrige krav, som fx. anvendt regnskabspraksis og en ledelsespåtegning - du kan evt. se nærmere i ÅRL § 1 - 17, sam skema krav til balancen jf. https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=136726
Hvis du har spørgsmål til specifikke poster, som du ikke har lyst til og liste op herinde, skal du være velkommen til, at skrive en besked til mig.
Mvh Christian