Hej. Først og fremmest benytter jeg kapitalafkastordningen i forbindelse med et hus jeg lejer ud. Derudover har jeg så arbejdet som konsulent i år, hvilket har givet mig en indtægt. Indtil nu har jeg bare noteret overskud osv. i forskudsopgørelsen så det bliver indregnet i fradraget. MEN, Nu hvor jeg har modtaget penge for mit konsulentarbejde tænkte jeg, at i stedet for at jeg mister fradrag for resten af året, vil jeg lave en frivillig indbetaling til skat. Jeg fandt så ud af, at dette åbentbart ikke gælder B-skat, da jeg fik tilsendt girokort til dette selvom jeg havde indbetalt skat "på forhånd". Det skal lige siges, at jeg havde lagt omsætningen fra konsulentarbejdet oveni omsætningen fra huset. Jeg ringede herefter til Skat, og de sagde bl.a. at de ikke kunne tilbageføre den frivillige indbetaling jeg havde lavet, men at jeg skulle fjerne indtægten fra konsulentarbejdet, da det jo så var det jeg havde lavet den frivillige indbetaling til. 1. Nu figurerer omsætningen fra konsulentjobbet ikke længere i mine skatte oplysninger, kun at jeg har indbtalt frivillig skat. Kan det være rigtigt? 2. Jeg har jo indbetalt skat for den samlede omsætning for huset + konsulent, men kun omsætningen fra konsulent er fjernet, hvilket vil sige at min indbetaling er alt for stor. Får jeg skat retur, nu når de ikke kan se hvilket beløb jeg har tjent på konsulentjobbet? eller skal jeg sætte omsætningen yderligere ned på huset, så det kommer til at passe med skatten?
På forhånd tak |
Ikke lige til at overskue, men i alle fald - det her er jo kun forskuddet, og hvis jeg forstår skats svar korrekt, så burde det passe - selvom jeg har lidt svært ved at forstå, men det kan hænge sammen med, at du ved forskuddet ikke har opgivet hvad du ialt har tjent op til forskuddet og ialt har indbetalt i skat, via giro og frivilligt -
MEN i alle fald, så kommer der jo en selvangivelse og årsopgørelse, og her skriver du alle de korrekte tal, og så udregnes din skat, og her tages hensyn til alt du har betalt i A og B skat samt frivillige indbetalinger, så til slut bliver det i alle fald den korrekte skat du kommer til at betale
Jeg kan så bare ikke ud fra det du skriver overskue om du risikere en restskat, men du kan jo i skat.dk http://www.demo.tastselv.skat.dk/fskbrgn2brt/AFYM1/fskbrgn2brt/Skprofil.aspx?indkomstaar=2012 gå ind og udfylde dine tal korrekt - OG se hvad du skal betale i skat, og holde det op mod det som du kommer til at betale via a og b skat og frivillig - og se om det så ikke stemmer rimeligt
vh