Det er min fornemmelse, at nogle affiliate netværk rådiger deres kunder til at afghive en alt for lille del til affiliates. Jeg tror ikke den lavere afregning kun skyldes den del som netværket tager. Jeg kan i hvert fald konstatere, at mange af de direkte aftaler jeg har haft giver væsentligt mere end det som netværkene giver - selv hvis du regner de 25-35% med som de skal have.
På nogle af de direkte aftaler har jeg fået op til 55% af omsætningen - det ser man bare aldrig nogensinde på f.eks. TradeDoubler :)
Jeg er enig i ,at bidden af kagen sikkert kan blive større, hvis man indgår direkte aftaler. Men vi har blot vurderet, at det koster os langt mindre tid at have indgået én aftale med et netværk, som så til gengæld giver os kampagner fra X antal butikker.
Men det tyder jo blot på, at der er flere holdninger til emnet :-)
Angående den med det direkte link, er der så ikke nogle problemstllinger man ska være opmærksom på.
1: Søgemaskinerne opfatter hvert link som en unik side på dit site, men da indholdet er ens vil de vudere at du har meget "duplicate content".
2: Du risikerer at få optaget et afiliate link i søgemaskine indexet hvilket vil betyde at den heldige afiliate vil få provision af salget fra denne søgemaskine selvom han slet ikke havde noget med brugeren at gøre.
Vi vil gerne have opbygget et sådan system, så vi får "mund til mund" effekten i relation til den private forbruger. Som nævnt kunne dette være via førnævnte affiliates. Hvordan kommer vi i gang, uden at skulle smide alt for mange opstartskroner i nakken på noget vi endnu ikke kender effekten af?
1) Affiliate adressen bruges kun til at sætte en cookie. Brugeren redirectes herefter (med et 301 server side redirect) til den rigtige side. Således ender både søgemaskiner og brugere på samme side og al linkværdi kanaliseres et sted hen.
2) Dette er faktisk et langt større problem med affiliate tracking på affiliate netværk domæner - for her kan du ikke selv styre det. Hvis du benytter ovenstående metode, vil affiliate tracking URL''erne ikke blive indekseret.