Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gode råd til partnerskabsaftale

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Sep 12
Indlæg ialt: 1
Fra  Blik Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg er ny på amino, og prøver at komme igang med at realisere et koncept, jeg har gået og puslet med i et stykke tid.

For første gang har jeg valgt at springe ud i at bygge en lille biks op omkring salg af online videoløsninger til virksomheder. Videoløsningerne skal effektivisere it-projekter ved at bruge videoer til bedre kravspecifikationer, hurtigere test og højere brugeradoption. Dette sker overvejende vha. skærmoptagelser med mulighed for at tale hen over sin optagelse, men kunden kan tilvælge "traditionelle" videoer udført med interviewteknikker og præsentationer. Det er et spændende koncept med stort potentiale, vurderer jeg. For at indsnævre fokus går vi først og fremmest efter at understøtte supportflowet ved test og fejlmelding omkring it-projekter. Navnet er faldet på Blik, hvilket handler om at videoerne ofte fremstiller brugerens oplevelser ved computeren. "Kast et blik på det her". Servicen, supporten og dataopbevaringen er 100% dansk, hvilket jeg vurderer som kritisk.

Blik består af koblingen af forskellige online produkter, men det mest centrale produkt er online videohosting. Den udgør basen af Blik og partneraftalen med hostingselskabet er essentiel for Blik. Det er vigtigt at understrege, at med partneraftale menes rammerne for samarbejdet og at videresælge et standardprodukt i en ny konstellation. Det er ikke en partneraftale, som omfatter den interne konstellation i en virksomhed.

Bliks leverer et produkt, som der betales pr. abonnement: opsætning og adgang til en samlet online videoløsning. Hver kunde har mulighed for at indkøbe flere videoproduktioner (kunden kan bestille at få en given instruktionsmanual til et it-system overført til video).

Abonnementsprisen vil variere fra kunde til kunde efter en vurdering af antallet af vedrørte brugere og hvilket projekter, de vil bruge det til, etc. Salg af licenser er overvejet men blevet vurderet til at være for usmart: brugeren skal opleve, at det er billigt at lave et buy-in og at produktet er et skalerbart produkt.

Herfra er jeg på jagt efter at få gode råd omkring dette partnerskab. Her er mine overvejelser.

* forventningsafstemning er kritisk. Tal ud omkring hvad deres mål er, og hvad deres nuværende udfordringer er. Få sikkerhed for man passer sammen. Jeg ved at de gerne vil ud til flere kunder, og at jeg åbner en ny måde at sælge deres produkt på. Jeg mærker en oprigtig interesse i at vi etablerer en aftale, og jeg er blevet budt velkommen. Jeg vil gerne nå bredt ud i starten og er blevet tilbudt en udskydelse for at betale for produktet i ½ år. Dette har jeg umiddelbart ikke været interesseret i, fordi jeg mente, det var en midlertidig fornøjelse.

* Få styr på en kickback-ordning. Her er der nogle faste rammer for deres alle deres partnere, som de virker urokkelige på. Deres udspil virker fair.

* få faste rammer omkring hvem der yder support på hvad. Da der lægges ekstraprodukter ovenpå et basisprodukt, så er vigtigt at holde tungen lige i munden mht. hvem der skal stå på mål for hvad.

* få sikkerhed omkring hvem der ejer produktet. Blik baserer sit produkt på at lægge forskellige ekstraservices ovenpå en kerneproduktet, som er en standard videohosting.  Jeg skal have sikkerhed for at disse ekstraservices ikke inkluderes i standardudgaven - ellers skal jeg konkurrere mod standardproduktet, som kan købes online.

Hvad vil I ellers anbefale at jeg får styr på?

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)