Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

BegynderBog om PHP?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle

Jeg vil gerne lære mig grundlæggende PHP, og ville lige høre om nogen herinde havde en begynderbog eller en ressourse på nettet at anbefale.

Kender til html og css scripting men ikke til andet - heller ikke databaser endnu..

EN anden ting: er det rigtigt at satse på PHP, hvis jeg gerne vil lære at kode databasebaserede sider, eller har jeg set helt forkert?

Hilsen Anders

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 22:59
Hej Anders

Om du koder asp eller php er lidt som at gå i kirke vælge det du har det bedst med i bund og grund kan de det samme. Jeg koder både asp & php, lidt afhæningt af hvad jeg skal lave da de begge to har nogle forcer. Men jeg syntes php er et fint sprog som er ok, når man først lige kommer i gang med det.

IDG har lavet et lille hæfte der koster 70kr om php, og deri lærer det det mest basale php, hvordan koden er bygget op og hvordan du bruger en database.
Alternativt er der masser af totourials på nettet om hvordan du koder php.

Et website du nok ikke kommer uden om er http://php.net/ der kan du slå alle php koder op og læse forklaringer om hvordan de virker.

Happy Coding...

Hilsen

Torben

PS.: Jeg gider ikke starte en religions krig med nogen herinde om asp vs php .... så lad være med at lave "religiøse" poster...

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 23:07
Jeg vil så skynde mig at sige at der også findes andre spændende ting at kaste sig over som ny, end de to nævnte sprog..

Der er både Ruby on rails og Django (python-baseret) som jeg nok også ville overveje at kigge på hvis jeg var dig.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 23:12
Jeg er enig med Anders, har man mod på at gå igang med et af de 2 eller andre sprog så er det super fedt, der er dog ofte en lidt mere stejl indlæringskurve og den hjælp man ser til asp/php kode er ikke nær så stor ved de sprog Anders nævner.

Derudover vil jeg ikke anbefale man begynder at give sig i kast med ASP, hvis det endeligt skal over i den gren så kig lidt nærmere på .Net
Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 23:20
Hej Martin

Jeg er tildels enig med dig i asp vs .net. Der er klart mere fremtid i .net end asp, men indlærings kurven er også temlig grum hvis han ikke har programmeret før i .net kontra asp, fordi asp er næsten som at skrive engelsk. Jeg skal ikke kunne sige om det bare er mig men jeg syntes bestemt ikke .net er et begynder sprog, med mindre man har lyst til at bruge en del tid på det.

Anders > De sprog du nævner kræver det ikke at der er specielle komponenter installeret på serveren? så vidt jeg husker skal der være installeret Rugby on rails på serveren for den kan afvikle det, og det det har jeg ikke set ved ret mange danske udbydere endnu. Men er det mig der husker forkert ?

Vh. Torben 

Fra Købenahavn S
Tilmeldt 10. Nov 05
Indlæg ialt: 154
Skrevet kl. 23:23

Med Venlig Hilsen
Mathias H Normark, Interaktivt Designer

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 23:38
Dato: 29-06-2007 23:20:00
Forfatter: Torben S.

Anders > De sprog du nævner kræver det ikke at der er specielle komponenter installeret på serveren? så vidt jeg husker skal der være installeret Rugby on rails på serveren for den kan afvikle det, og det det har jeg ikke set ved ret mange danske udbydere endnu. Men er det mig der husker forkert ?

Vh. Torben

Det hedder Ruby on Rails - og jo, der er så vidt jeg lige har opdaget kun to hosts der skilter i større stil med at de tilbyder Ruby on Rails.
ACE|NET er den ene, PIL.dk er den anden.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 00:13
Hej Anders.

Hvis du gerne vil i gang  med PHP så er der bogen "Introduktion til PHP,MySql og Apache"  fåes på libris.dk

den er rigtig god til at starte med. Det er en skam at web-cafe.dk ikke er til mere, men ellers er der

mange andre steder på nettet hvor du kan lære mere.

God fornøjelse.

For resten. ASP, er det ikke en by ude ved vestkysten ?

Hilsen.

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 01:14
Hej Torben, Anders, Martin, Mathias og John, og tusind tak for jeres svar!

Lad os holde os til at jeg vil lære PHP. Ruby osv tager vi en anden uge! :)

Kan I nogle flere gode begynderguides på nettet? IDG er fint, men jeg bor i Grækenland, så inden hæftet kommer helt herned, kan jeg sikkert nå at lære lige så meget på nettet i mellemtiden.

Hilsen Anders

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Fra Sønderborg
Tilmeldt 26. Dec 05
Indlæg ialt: 442
Fra  Prospeed.dk Skrevet kl. 01:18
Dato: 29-06-2007 23:20:00
Forfatter: Torben S.
Hej Martin

Jeg er tildels enig med dig i asp vs .net. Der er klart mere fremtid i .net end asp, men indlærings kurven er også temlig grum hvis han ikke har programmeret før i .net kontra asp, fordi asp er næsten som at skrive engelsk. Jeg skal ikke kunne sige om det bare er mig men jeg syntes bestemt ikke .net er et begynder sprog, med mindre man har lyst til at bruge en del tid på det.

Bare lige for at rydde enhver misforståelse af vejen. dotNet er altså IKKE noget programmeringssprog.
dotNet er et framework bestående af et klassebibliotek og  et Common Lanuage Runtime (CLR).
dotNet applikationer udvikles typisk i C# eller VB.net fra Microsoft, men der findes mange andre sprog som f.eks. Delphi.net fra Borland.
Programmer skrevet i et af disse sprog kompileres så vha. en dotNet complier, således at de kan eksekveres og håndteres af CLR''et.

Til Anders vil jeg sige, at jeg synes at PHP er et godt  valg, da det er mere udbredt end nogle af de nye sprog som nævnes.
Som flere andre også nævner er et hæfte/bog fra Libris et rigtigt godt sted at starte. Det gør jeg ofte selv, når jeg skal sætte mig ind i et nyt emne.
I øvrigt inkluderer PHP 5 også integreret understøttelse for dotNet, men det har jeg dog ikke selv anvendt endnu.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)