Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad hedder den type stof der sidder på højtalere?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Mar 10
Indlæg ialt: 538
Skrevet kl. 02:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg skal bygge nogle lyd absorberende paneler, hvor jeg vil bruge rockwool.

Men skal bruge noget stof udover rockwoolen som er lyd penetrerende, sådan så lyden kommer igennem og bliver absorberet i rockwoolen.

Nogen som kan hjælpe?

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 05:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rockwoll er noget skidt til det formål, jeg ved ikke om det er lovligt men det er ihvertfald ikke sundt at gå i et rum hvor rockwollen kun er pakket ind i et tyndt lag stof, som støvet typisk kan passere frit igennem.

Nu kender jeg ikke dit budget men ifht. at bruge tid og penge på et halvdårligt resultat selv skulle man måske overveje en professionel løsning : http://www.jilydisolering.dk/side-4.html ?

Hvis du absolut vil lave det selv så drop rockwool, med mindre du er ude på at , a: gøre væggen tykkere, b: holde varmen inde/ude.

En tykkere væg er også med til at holde lyden ude det er rigtigt, men alle amatør musikere jeg kender bruger skumgummi, det kan fås i den kassiske "æggebakkefacon":

'

Skummet er ikke særlig dyrt, det kan typisk købes eller bestilles hjem hos musikbutikker o.l. jeg har blandt andet købt noget her:

http://www.discosupport.dk/lyddmpende_skum_50mm?keyword=skum

Der har de også almindelig skum, lim og så godt som alt andet du har behov for :-)

Fra København
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 293
Fra  Helion Digital Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal principielt bruge højttaler frontstof. Det kan du købe i de fleste stofbutikker som "nylon jersey".

Men vær absolut opmærksom på at hvis det er til fast montering, så er det hamrende usundt at have mikrofibre fra rockwool dryssende ud i lokalet.

Det er i øvrigt heller ikke nødvendigt, da rockwool er bedst som absorbent i lavere frekvensområder, som snildt kan trænge gennem et beskyttende lag uden om rockwool'en.

Tilmeldt 24. Mar 10
Indlæg ialt: 538
Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres gode svar.

Jeg havde bare læst mange steder på nettet at skum ikke var den bedste løsning. 

Og udover det troede jeg at det var meget dyrere, men jeg undersøger da lige muligheden :)

Tilmeldt 29. Oct 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Ældgammel tråd, jeg ved det ... men der er så skummel info her, så jeg synes det vil være godt lige at få peget lidt på det, hvis andre skulle slå vejen forbi og tro dét der står her er korrekt.

At rockwool skulle være en dårlig løsning til lydabsorberende paneler er noget formidabelt vrøvl. Og så at påstå at skumprodukter skulle være mere velegnet er også ren vås uden bund i noget som helst relevant.

Skum dæmper næsten kun i toppen, og jo tykkere det er bevæger dæmpningskoefficienten sig naturligvis nedad, men slet ikke nok til at gøre det relevant i nogen retning. "Jamen, jeg kan da høre at akustikken bliver bedre!?!" Nej, det kan du tydeligvis ikke. At regulere akustikken forkert er lige så skidt som ikke at regulere den overhovedet. Hensigten skulle gerne være en egentlig forbedring og ikke bare at få en anden type ringe akustik.

Man vil gerne have en egal dæmpning i hele spektret og her er rockwool (typisk Terræn-, Flexi-, A- og Industribatts, glasuld til visse ting + Rockfon-produkter samt lignende produkter fra andre producenter) meget mere velegnet.

Du har købt noget 50mm skum, men det dæmper laaaangt fra lige så brugbart som rockwool, og du ender med et resultat som er brugbart til vokal (men ikke optimalt), og vil du have noget markant bedre, så prøv med f.eks. 50mm Industribatts. Der er flis på den ene side, og den side vendes udad naturligvis.

Dermed kan du også udlede at ideen om at væggen skulle kunne holdes tyndere med skum er noget vrøvl, da du skal op på meget mere skum for at opnå en lignende dæmpningskoefficient.

Og at rockwool skulle være sundhedsskadeligt er din egen konklusion på ældre data, eller andres mening. Rockwool-produkterne er ikke på listen over kræftfremkaldende produkter. Alt støv er noget skidt, og jeg er sikker på at rockwool støv også er, men man kan altså godt bruge det på en sikker måde. Sådan gøres det i talrige lydstudier verden over. Hvis du finder skumprodukter i gode vellydende studier, så er det brugt netop for lige at fjerne fin diskant og/eller fordi det ser pænt ud. For det gør det til gengæld.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)