Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig på barsel - hvad gør jeg?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er lønmodtager og samtidig iværksætter og vil gerne have barn nummer 2, derfor vil jeg høre, hvad mine rettigheder er. Mit firma har kørt siden 5.august 06 på nettet og jeg trækker stadig ikke penge ud til mig selv, da kassekreditten skal nedbringes.

Som lønmodtager, vil jeg modtage penge i 3 md. efter fødsel og derefter får man normalt dagpenge fra kommunen. I mit tilfælde som selvstændig ved siden af mit job, er jeg ikke berettiget til noget. Er der en løsning, så vi ikke skal gå fra hus og hjem, hvis vi vil have barn nummer 2? Kan jeg ansætte min mand som vikar under barsel?

På forhånd tak for svar på et lidt usædvanligt spørgsmål.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 11:59
Hej Bettina,

Jeg skyder virkelig i blinde her, så tag ikke mit svar som en løsning, nærmere et forslag til en vej der kan undersøges!

Jeg går ud fra at dit eget firma er et enkeltmandsfirma (er det det?). Måske problemet kan løses ved at konvertere det til et ApS, for så bliver du jo lønmodtager i dit eget firma, og får lønmodtagerlignende vilkår ifm. barsel, vil jeg tro.

Er der evt. en tal-gymnast (revisor, regnskabskyndig etc.) der kan komme med en kommentar til det?

mvh Carsten

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:52
Hej Carsten

Ja det er en enkeltmands virksomhed og bare en hobby indtil det kører bedre. Men egentlig ville jeg jo helst ikke trække penge ud til løn endnu. Men måske er det løsningen.

Tak

Bettina

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 12:58
Jeg tænkte nu heller ikke så meget på at udbetale løn fra selskabet, men mere det at separere firmaets økonomi og privatøkonomien.

mvh Carsten

Fra Midtjylland
Tilmeldt 20. Jun 07
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 17:02
I stedet for at ansætte din mand, kan du så ikke overdrage selskabet til ham - og så modtage barselspenge som lønmodtager - det er jo reelt nok, at du ikke arbejder mens du er på barsel

Ved ikke om den går

Min mand neddroslede sine erhvervsmæssige aktiviteter, mens har var på barsel - og fik barselpenge - kunne så ikke få fradrag for omkostninger i perioden, men de kan fradrages, når aktiviteterne øges igen. Men vi har også landbrugsjord, og er derfor tvunget til at bibeholde cvr. nr. - det var måske derfor han slap afsted med det.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 20:29
Hej Bettina.

Hvem har fortalt at du ikke er berettiget til dagpenge, som både lønmodtager og selvstændig?

Hvis du er selvstændig, har indleveret dine årsregnskaber og i øvrigt opfylder beskæftigelseskravet, så er du også berettiget til barselsdagpenge - den er ikke længere.

hilsener fra Bettina

hilsener fra Bettina shop.brumleogbi.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:43
Lyder simpelt men så forstår jeg ikke, at jeg ikke måtte åbne min webshop, da jeg var på barsel sidst. Kommunen sagde til mig, at jeg ikke måtte arbejde så længe jeg fik dagpenge, for så var jeg ikke længere "til rådighed" (hvilket man jo heller ikke er med en baby). Derfor blev min shop først åbnet, da jeg genoptog mit lønnede job.

Jeg ved, at chefens kone er selvstændig med en webshop og at hun ikke kan få dagpenge.

Jeg må ringe til kommunen mandag og få det bekræftet.

Tak.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 20:53
Hej Bettina.

På barsel må du ikke drive hobby-virksomhed - det er der rigtig mange der tager fejl af. Det er vist top-moderne at man under sin barselsorlov, liige tjener lidt ekstra ved at drive hobby-virksomhed.

Hvis du IKKE driver hobby-virksomhed, kan jeg ikke se andet end at du er berettiget til barselsdagpenge, så længe du opfylder beskæftigelseskravet, er forsikret og har indleveret årsregnskaber.

Der kan være mange grunde til at din chefs kone ikke kan få barselsdagpenge. Måske hun ikke er forsikret, måske hun ikke indleverer årsregnskaber, måske driver hun hobby-virksomhed... Det er muligt hendes wepshop er eneste indtægtskilde, men derfor kan det godt være hobby-virksomhed.

Hvis du ikke allerede har talt med kommunen, så gør det - der ud over kan du allierer dig med din fagforening og i øvrigt læse mere om barselsdagpenge-reglerne på www.borger.dk.

hilsener fra Bettina shop.brumleogbi.dk

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)