Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Barsel - hvad betyder det for arbejdsgiver?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Er der nogen der kan forklare mig i korte træk hvilke konsekvenser det har for en virksomhed når en kvindelig medarbejder går på Barsel?

Jeg er selvfølgelig godt klar over at man skal undvære medarbejder i XX antal uger, hvor man må anskaffe vikar eller lign.

Men hvad er der helt præcist af økonomiske konsekvenser ? Hvem betaler løn under barsel osv - hvor meget belastes virksomheden?

Er formentlig håbløst uvidende her, men håber nogen kan hjælpe :)

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 00:25

Hej Kenneth,

Det er rigtig svært at svare dig på, uden at have kendskab til hvilke vilkår medarbejderen er ansat under.

Hvis medarbejderen er omfattet af en overenskomst, skal der højst sandsynligt betales fuld løn under graviditets-, barsels- og en del af forældreorloven.

Er der tale om funktionærvilkår uden overenskomst skal der afregnes 1/2 løn under graviditets- og barselsorloven (ca. 18 uger). Herefter kan medarbejderen holde forældreorlov med dagpenge fra kommunen.

Du kan få tilskud til den løn, du udbetaler under orloven. Men her kommer det igen an på hvilke barselsordning, du er omfattet af.

Hvis du sender mere specifikke oplysninger omkring medarbejderens ansættelsesvilkår, løn og terminsdatoen til post@payday.dk, så skal vi lave en beregning til dig (og det koster dig ikke noget :-)).

Tilmeldt 29. Jul 06
Skrevet kl. 14:14

Medarbejderen er ikke omfattet af overenskomst, men blot af funktionærloven.

Når jeg læser på rettighed ud fra funktionærloven hedder det 1/2 Løn i 4+14 uger. Medarbejderen kan så få dagpenge tilskud så den halve løn svarer til dagpenge som minimum.

I ovenstående tilfælde, får jeg som arbejdsgiver dækket nogen del af den 1/2 løn ?`

Ifht. alle de barselsordninger der er (f.eks. Barsel.dk) er det så korrekt at det egentlig blot er forsikringer der dækker mig ind så jeg kan betale fuld løn? Der står på Barsel.dk at alle som ikke har en ordning er indbefattet af denne, men jeg har dælme ingen hukommelse om nogensinde at have betalt til det.

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 21:30

Hej igen Kenneth,

Du har helt ret ! 1/2 løn i 4+14 uger.

Hvis den halve løn er mindre en dagpengene (ca. 17.000 / måned), så får du refusion fra kommunen for alt den løn, du udbetaler under orloven. Er beløbet højere kan du endvidere få refusion fra barsel.dk.

Har du indbetalt ATP for dine medarbejdere, har du også fået en opkrævning fra barsel.dk. Den ligner lidt den opkrævning, som der også hedder samlet betaling.

Husk også at hvis medarbejderen bliver graviditets betinget syg inden orloven, så har du krav på refusion fra 1. sygedag (788 kr. pr. dag).

Tilmeldt 29. Jul 06
Skrevet kl. 13:08

Hej,

"Hvis den halve løn er mindre en dagpengene (ca. 17.000 / måned), så får du refusion fra kommunen for alt den løn, du udbetaler under orloven. Er beløbet højere kan du endvidere få refusion fra barsel.dk."

Skal lige være helt sikker; I tilfældet her har medarbejderen løn på ca. 19.000 + Pension. Så halv løn vil være på 9.500,- ..

I ovenstående tilfælde, vil jeg så få alle de 9.500 dækket af kommunen ? Og medarbejderen vil så også få 7.500,- fra kommunen (altså op til dagpenge) ?

Sagt på en anden måde; så længe lønnen er nede i det her niveua (under 20K / mdr.) så behøves jeg ikke bekymre mig om at det bliver dyrt?

Mange mange mange tak :)

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 21:20

Helt korrekt forstået (i store tal)

Medarbejderen optjener f.eks. stadig ret til at holde ferie i den periode, hvor du udbetaler den 1/2 løn, og der vil også være perioder, hvor du ikke modtager refusion - f.eks. på helligdage. Men nu er vi vist nede i småtingsafdelingen :-).

Husk - du skal overholde alle frister på indberetning på virk.dk.

Held og lykke med det.

Tilmeldt 29. Jul 06
Skrevet kl. 08:58

Hej Espresso!

Tusind mange tak for hjælpen - rigtig fedt du lige ville bekræfte det hele for mig!

Rigtig god dag! :)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)