Jeg tror noget af det iværksættere har til fælles, er store drømme og mål i livet. Jeg tror også vi er villige til at gå langt for at nå disse drømme og mål. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at hører hvor dine grænser går og hvad du har måtte ofre for at komme dertil hvor du er i dag, eller hvor meget forestiller du dig at ofre for at komme derhen? Måske er det ikke noget vi tænker så meget over, måske kommer ofrene ubevist, måske fortryder vi senere. Hele tanken grunder i en artikel jeg læste omkring nogle der var havde opsagt lejligheden og flyttet i bil, for at starte virksomheden og nå drømmen. Hvor meget er du villig til at ofre? |
Min kollega og jeg opsagde begge vores jobs og rykkede op i et sommerhus 1100 km oppe i Sverige da vi startede webcoders på fuld tid.
Forretningen startede langsomt ud og da det blev vinter og var -36 grader udenfor og man bor i sommerhus skal jeg hilse og sige det er koldt.
Det var i samme periode min kollega holdt op med at ryge (fordi vi ikke havde råd), og det var også i den periode vi lærte at bage brød og lave hjemmebrændt alkohol.
Men vi ville satme ikke give op og komme hjem til Danmark som fiaskoer. Så hellere sove med 4 lag tøj og en hue, som jeg gjorde i den koldeste periode, da jeg havde førstesalen, hvor der ikke var varme på overhovedet.
Det var en hård tid, men jeg husker også de weekender hvor vi drak os i hegnet og lavede burgere på bål i -25 grader og satte elguitaren til kl. 3 om natten. Til trods for alt så håbløst ud i en periode så havde vi faktisk ikke et eneste skænderi, og det har vi heller ikke haft siden. Der var lige perioden hvor min kollega holdt op med at ryge, men når han snerrede havde jeg mere bare ondt af ham :) Forretningen kommer over alt andet, eftersom skænderier kan ødelægge samarbejdet, er det ikke en mulighed.
Havde jeg vist hvor hårdt det ville blive i Sverige er jeg faktisk ikke sikker på jeg havde valgt det, men da vi først var i det var der ingen vej tilbage.