Hej Amino Jeg sidder her og tænker over, om det ville kunne betale sig for mig at lave et selskab til mine DJ-bookinger. Nu skal I høre situationen og mine tanker. Jeg er mere eller mindre fast DJ på min eget universitet, hvor vi holder fester og fredagsbarer osv. Dette vil jeg selvfølgelig have løn for. Derudover skal jeg ud i byen og leje lyd og lys - dette er selvfølgelig heller ikke gratis. Festudvalget er ved at give mig et budget til næste fest, og jeg tænker, at det måske ville være lettere, hvis de ansatte "mit firma" til at klare det hele. Fx kunne jeg udskrive en faktura på 4500,- for, at jeg klarer det hele. I og med at jeg handler igennem mit firma, kan jeg vel trække momsen fra, når jeg lejer udstyr og køber ting til firmaet. Lad os sige, at det koster mig 3000,- eksklusiv moms. Så står jeg vel tilbage med 1500,-, som jeg vel egentligt kan udbetale til mig selv som b-indkomst (som selvfølgelig opgives til Skat). Desuden skal firmaet vel ikke moms-registreres eller CVR-registreres, hvis jeg tjener under 50.000 om året(?) Hvad har I af tanker om dette? Vil det kunne lette tingene lidt for mig, og ville jeg kunne tjene lidt penge på det? Det skal nok lige siges, at jeg er meget ny med den her verden, men at jeg meget gerne vil lære, hvordan tingene hænger sammen. Derfor undskylder jeg selvfølgelig, hvis min ide er fuldstændig latterlig. På forhånd, tak! Venlig hilsen Jesper |
Hej.
Ingen spørgsmål er latterlige.
Hvad vil du med et selskab, når du bare kan lave en faktura via dit CPR.nr,?
Kan ikke se en fordel i det for dig.
MvH
Peter