Hej Jeg har idag en mindre virksomhed indenfor IT-udvikling. Skal igang med et større projekt, sammen med to andre. Til dette projekt, skal der oprettes et ApS. Vil der være en ide i at starte et Holdingsselskab (Aps), som ejer min andel i det fælles Aps? Skal jeg ændre mit private firma til et Aps, som er ejet af holding selskabet? Hvor stor værdi skal jeg bruge til dette formål? Skal der være 125k i holding + 125k til mit eget ApS og tilsidst ca. 45k til det fælles? Mvh Jacob |
hvis du forventer at tjene en del penge på projektet vil det være en god ide at lægge aps ind i et holding, da du kan overfører udbytte skattefrit og evt. sælge ejerandelen skattefrit efter 3 år.
du skal bruge 125 tkr. til holding, disse 125 tkr. kan så investeres i en andel af et aps og evt. omlægning til aps (så skal du bruge 45 tkr. + 125 tkr.)
Om du skal lægge dit nuværende firma ind i et aps der ejes af samme holding, kommer lidt an på risiko. Mange banker vil gerne have sikkerhed i holding og dette kan så ramme det andet aps, hvis der bliver problemer.
I kunne evt. lave et fælles holding der ejer det fælles aps.