Udtrykket "PR sculpting" dækker normalt over at nofollowe interne links til sider, man ikke vil ranke på, fx kontakt-siden. Det er ganske rigtigt passé, da et nofollow-link i modsætning til tidligere sender lige så meget juice væk fra siden som et dofollow-link. |
Rasmus Ramskov:Pagerank er ikke af stor betydning for hvor godt et site ranker.
Det har betydning, men som du selv skriver ikke det store betydning - dog er det finpudseri du laver med menuen og derfor kan det have stor betydning, specielt hvis samtlige indgående links til dit site peger på forsiden.
Se mere om pagerank her. http://www.seoportalen.dk/seotools/pagerank.htm
Pagerank sculpting blev i gamle dage styret med nofollow, i dag linker man bare minder til de ubetydelige undersider.
Rasmus Ramskov:Udover det så er jeg lidt nysgerrig efter om de "links" der er i dropdownmenuen svarer til menupunkter i topmenuen, eller om de ikke vægter lige så meget.
De vil have samme vægtning.
Rasmus Ramskov:Og så håber jeg ellers der nogen der stopper mig hvis jeg har begivet mig ud i noget der kan betegnes som fluekne..eri:)
Det er det bestemt ikke. Fjerner du et link fra forsiden vil du ofte opleve at undersiden falder i rank - specielt hvis den ikke har selvstændige backlinks.
Den typiske opsætning folk benytter, er bred fordeling af PR og backlinks til forsiden. Det er fint, men er du i meget kraftig konkurrence, kan det være en fordel at fremtone dele af sitet og nedtone andre - ved hjælp af den interne linkstruktur.
Nu snakker vi jo ren teori og det er svær at pile på den måde uden at ødelægge usability på sitet, men man kan gøre det på en balanceret måde og få en lille fordel.
Sælger du mest en bestemt ydelse og vil du gerne ranke højere på den underside - ja så fremhæv ved at linke mere til den end til en ubetydelig underside ingen alligevel besøger.
I GWT kan du se hvor mange interne links hver underside har.