Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ændring af hovedmenu, går det ud over SEO

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)
Fra 2450 Fattigness
Tilmeldt 4. May 12
Indlæg ialt: 607
Fra  Offpiste Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rasmus Ramskov:

Jonas Jørgensen:
Måden man med lidt intelligens kan benytte pagerank sculpting på, er ved at opdele sitet i små klynger. I klyngerne linker du internt, men ikke over til de andre klynger som ikke er synderligt beslægtet.

Efter at have fulgt meget med i SEOsnak er jeg godt nok kommet til den opfattelse at pageranksculpting er passé.  Så vidt jeg ved er pagerank også blot en indikator for hvor meget linkjuice, og hvor mange indgående links der er til et site. Pagerank er ikke af stor betydning for hvor godt et site ranker.

Udtrykket "PR sculpting" dækker normalt over at nofollowe interne links til sider, man ikke vil ranke på, fx kontakt-siden. Det er ganske rigtigt passé, da et nofollow-link i modsætning til tidligere sender lige så meget juice væk fra siden som et dofollow-link.

"Pagerank" i sig selv bruges tit synonymt med "værdi" eller "linkjuice" - deraf forvirringen.

Teoretisk har Jonas ret, men i praksis ønsker man jo som oftest at ranke på de fleste af sine sider. I og med at undersiderne i forvejen har lav absolut værdi, og der ikke skal så meget juice til at ranke bedre, vil man forholdsmæssigt ende med langt mere værdi ved at linke end ved at lade være.

Desuden er der en klar tendens til, at Google i endnu højere grad vil belønne sider med en naturlig linkstruktur. Jeg ville derfor være meget betænkelig ved bevidst at holde antallet af links på forsiden unaturligt lavt og/eller bruge den omtalte "klyngestrategi".

Fra Århus
Tilmeldt 9. Feb 08
Indlæg ialt: 1747
Fra  Boligadvokater.info Connect Media Skrevet kl. 11:36
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rasmus Ramskov:
Pagerank er ikke af stor betydning for hvor godt et site ranker.

Det har betydning, men som du selv skriver ikke det store betydning - dog er det finpudseri du laver med menuen og derfor kan det have stor betydning, specielt hvis samtlige indgående links til dit site peger på forsiden.

Se mere om pagerank her. http://www.seoportalen.dk/seotools/pagerank.htm

Pagerank sculpting blev i gamle dage styret med nofollow, i dag linker man bare minder til de ubetydelige undersider.

Rasmus Ramskov:
Udover det så er jeg lidt nysgerrig efter om de "links" der er i dropdownmenuen svarer til menupunkter i topmenuen, eller om de ikke vægter lige så meget.

De vil have samme vægtning.

Rasmus Ramskov:
Og så håber jeg ellers der nogen der stopper mig hvis jeg har begivet mig ud i noget der kan betegnes som fluekne..eri:)

Det er det bestemt ikke. Fjerner du et link fra forsiden vil du ofte opleve at undersiden falder i rank - specielt hvis den ikke har selvstændige backlinks.

Den typiske opsætning folk benytter, er bred fordeling af PR og backlinks til forsiden. Det er fint, men er du i meget kraftig konkurrence, kan det være en fordel at fremtone dele af sitet og nedtone andre - ved hjælp af den interne linkstruktur.
Nu snakker vi jo ren teori og det er svær at pile på den måde uden at ødelægge usability på sitet, men man kan gøre det på en balanceret måde og få en lille fordel.

Sælger du mest en bestemt ydelse og vil du gerne ranke højere på den underside - ja så fremhæv ved at linke mere til den end til en ubetydelig underside ingen alligevel besøger.

I GWT kan du se hvor mange interne links hver underside har.

18 års erfaring med hardcore SEO / søgemaskineoptimering - Alt fra Tier2 linkbuilding til CTR manipulation - Få en SEO ekspert på dit projekt, Læs om SEO og Connect Media

Fra Århus
Tilmeldt 9. Feb 08
Fra  Boligadvokater.info Connect Media Skrevet kl. 11:42

Jakob Bank:
Jeg ville derfor være meget betænkelig ved bevidst at holde antallet af links på forsiden unaturligt lavt og/eller bruge den omtalte "klyngestrategi"

Har du prøvet det i praksis - på meget store sites, har jeg set rigtig gode resultater.

Mht til usability giver det også god mening, at der ikke er links til helikopter reservedele på en temaside om fasanjagt.

18 års erfaring med hardcore SEO / søgemaskineoptimering - Alt fra Tier2 linkbuilding til CTR manipulation - Få en SEO ekspert på dit projekt, Læs om SEO og Connect Media

Fra 2450 Fattigness
Tilmeldt 4. May 12
Fra  Offpiste Skrevet kl. 12:09

Jeg har ikke prøvet i praksis, men jeg anfægter bestemt ikke, at det kan have en effekt.

Det ændrer dog ikke på, at jeg i denne tid vil være meget påpasselig med at skematisere min linkprofil for meget, og jeg vil samtidig meget nødigt anbefale for aggressive eller avancerede strategier til hjemmeside-ejere med - no offense til trådstarter - mindre viden om SEO end mig selv.

Fra Århus
Tilmeldt 9. Feb 08
Fra  Boligadvokater.info Connect Media Skrevet kl. 12:14

Jakob Bank:
i denne tid vil være meget påpasselig

Det kan jeg såmænd sagtens følge.

Lige et tip, prøv at gå lidt i kast med at læse om dem, der er blevet ramt af Pandaens nyeste opdatering. Her kan det være en direkte fordel at følge den mere komplicerede interne linkstrategi - specielt hvis man som næsten alle, linker med samme sætninger og titler i links.

Fra kbh
Tilmeldt 2. Jan 10
Indlæg ialt: 320
Fra  God Krop aps Skrevet kl. 14:47

Jonas og Jacob. Jeg har været super glad for at følge jeres diskussion om emnet.  

Jonas: jeg er helt med på hvad du siger. Måske er det så netop min fordel at jeg har forsøgt at få lavet linkbuiding til flere af mine undersider, og prøvet at følge de gode råd om mange forskellige typer links, ankertekst osv. Det er efterhånden sjældent jeg bare linker til forsiden. Blandt andet fordi jeg vel egentligt vlle være lidt i tvivl om hvilket søgeord jeg ville have den skulle findes på.  Det er jo ofte ret vigigt at få folk direkte ind på den mest relevante side for deres søgning. Er du enig i det?

Udover det så lyder det som om jeg ikke skal bekymre mig så meget om mit oprindelige spørgsmål, da menupunkterne i dropdownmenuerne i lige så høj grad vil hjælpe til at "distribuere linkjuice" / vise google hvad der er vigtigt på mit site.

Det jeg dog Kan forestille mig vil gøre en forskel er, at hvor en underside som fx. ansigtsmassage kun havde et link fra en undermenu på en underside, og måske et par interne links i en eller to af mine artikler før, nu vil få et direkte fra forsiden.

Det vil måske så betyde at der ryger lidt fra de andre vigtigere sider, hvis jeg forstår det ret.  Kan regne ud at jeg bare må prøve og så se hvad der sker.

Jacob: no offense taken, men hvad mener du med agressiv arbejde med seo eller hvad det nu var du skrev?

God weekend fra Rasmus

Fra Århus
Tilmeldt 9. Feb 08
Fra  Boligadvokater.info Connect Media Skrevet kl. 17:27

Rasmus Ramskov:
Jonas: jeg er helt med på hvad du siger. Måske er det så netop min fordel at jeg har forsøgt at få lavet linkbuiding til flere af mine undersider, og prøvet at følge de gode råd om mange forskellige typer links, ankertekst osv. Det er efterhånden sjældent jeg bare linker til forsiden. Blandt andet fordi jeg vel egentligt vlle være lidt i tvivl om hvilket søgeord jeg ville have den skulle findes på.  Det er jo ofte ret vigigt at få folk direkte ind på den mest relevante side for deres søgning. Er du enig i det?

Med den brede linkning  internt flyder PR godt rundt og deeplinks kommer alle siderne tilgod, så jo jeg kan kun anbefale deeplinks. De giver bedre med klynge strategien, men det er noget helt andet. Deeplinks er altid en stor fordel, naturligvis ikke som det eneste.

-og jo, det er altid vigtigt at site content passer til det søgeord brugeren lander fra.

Så jo, er du i tvivl om din forside er god nok til at fastholde brugeren på et bestemt søgeord, så er det skam fint at have en underside specifikt lavet som landingspage på netop det søgeord.
Men det kan du se i analytics ved at teste det igennem google adwords.

Jeg kan nu godt følge Jacob, da det er lidt hardcore at rode med den her slags og på meget teoretisk niveau.

Fra 2450 Fattigness
Tilmeldt 4. May 12
Fra  Offpiste Skrevet kl. 17:35

Rasmus Ramskov:
Jacob: no offense taken, men hvad mener du med agressiv arbejde med seo eller hvad det nu var du skrev?

Jeg mener såmænd bare det, der ligger i den lidt mørkere ende af gråzonen. Groft sagt vil du øge risikoen for at blive straffet, hver gang du bevæger dig længere væk fra en naturlig linkprofil.

Det vil givetvis ikke medføre nogen større risiko at fjerne nogle links fra forsiden, men det kræver dog alligevel en risikovurdering. Og i og med du ikke selv har kompetencerne til at foretage den vurdering, vil jeg afholde mig fra at anbefale dig noget, der øger din risiko.

Fra kbh
Tilmeldt 2. Jan 10
Fra  God Krop aps Skrevet kl. 18:45

Jakob Bank:

Jeg mener såmænd bare det, der ligger i den lidt mørkere ende af gråzonen. Groft sagt vil du øge risikoen for at blive straffet, hver gang du bevæger dig længere væk fra en naturlig linkprofil.

Det vil givetvis ikke medføre nogen større risiko at fjerne nogle links fra forsiden, men det kræver dog alligevel en risikovurdering. Og i og med du ikke selv har kompetencerne til at foretage den vurdering, vil jeg afholde mig fra at anbefale dig noget, der øger din risiko.

Men vi er enige om at jeg ikke bevæger mig længere væk fra en "naturlig" linkprofil ved at lave en topmenu med få menupunkter, men som så hver især har flere underpunkter ik ik ik ik?????

Og fuld forståelse for at du ikke anbefaler mig noget:) Jeg suger bare synspunkterne til mig.  Den endelige test står og falder jo med den ændring af menuen jeg snart foretager mig.  

Og så lige en lille kommentar til kompetence... Amino har været en stor hjælp ift. mit arbejde med min side. Jeg synes det giver så god mening at rejse spørgsmål her, da risikoen for at man får en til at lave ting på sin side der har en skadelig virkning bliver minimeret, da der typisk vil være en der skriver det hvis der bliver sagt noget forkert i en tråd.  Her på Amino har jeg også læst om lige så mange ærgelige erfaringer med "seoeksperter" som jeg har læst om gode. 

Her er den dropdownmenu jeg nok kommer til at bruge. Der er mange gode muligheder for tilpasning, og jeg kan godt lide den feature med billeder.  Den er lavet til den skabelon min hjemmeside er lavet i så det burde spille. http://demo.rockettheme.com/?template=ximenia

Fra kbh
Tilmeldt 2. Jan 10
Fra  God Krop aps Skrevet kl. 22:00

Jonas Jørgensen:
Med den brede linkning  internt flyder PR godt rundt og deeplinks kommer alle siderne tilgod, så jo jeg kan kun anbefale deeplinks. De giver bedre med klynge strategien, men det er noget helt andet. Deeplinks er altid en stor fordel, naturligvis ikke som det eneste.

Det slog mig lige at jeg jo allerede har et menupunkt i toppen der hedder oversigt som linker til denne side som er et sitemap, hvori der linkes til næsten alle undersider inkl. blogindlæg hvis jeg vil det.

Jeg går ud frs st det betyder at jeg rent faktisk hele tiden har distribueret pr rundt på sitet temligt jævnt fra forsiden.

Spørgsmålet er så om jeg bare kan droppe sitemappet når jeg får den nye menulinje med dropdownmenus. Der fra skulle jeg jo gerne linke til alle mine vigtige sider. Eller bør jeg have et sitemap der er nemt tilgængeligt for goolebots alliegevel. Jeg har altid gjort meget ud af at linke interne rundt fra mine forskellige sider.

Jeg har læst mange steder at sitemaps er lige meget hvis ens side bliver crawlet jævnligt og har god intern linkstruktur, men det er vel en nem måde at sikre sig på at alle sider bliver crawlet nemt.

Vh Rasmus

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)