Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat af indtægt eller overskud?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 21. Dec 06
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har flere gange læst herinde at når man har en enkeltmandsvirksomhed, skal man betale skat af overskuddet i virksomheden per 31. december. Men nu har jeg lige snakket med en bekendt som også har egen virksomhed, og hun siger at man skal beskattes af den INDTÆGT man har haft, dvs. indkomsten. Hvordan hænger det sammen?

(Kan det ha noget at gøre med at vi begge har et fast lønmodtagerjob og vores virksomhed udelukkende drives om aftenen og i weekenderne?)

Tilmeldt 14. Aug 05
Indlæg ialt: 347
Skrevet kl. 13:31
Hey Caffery

Det er nu ikke helt rigtigt hvad din bekendte siger, den indtægt du har haft kan du jo trække dine udgifter fra i også betaler du skat af dit overskud. Hvis du ingen udgifter har kan man godt sige du betaler skat af dine indtægter.
Så det er stadig kun overskudet der betales skat af, penge du tjener og igen bruger i din virksomhed skal som regl ikke betaler skat af, alt efter hvad det er du bruger dem på.

Tilmeldt 21. Dec 06
Skrevet kl. 14:12
Hey Rasmus,

selvfølgelig har jeg også lidt udgifter i virksomheden som udelukkende er erhvervsrettede ting (drift, inventar). Jeg mener hun har gjort det at hun indbetaler girokort til Skat hver måned ud fra hendes indtægt. Så giver det mere mening det hun sagde med at hendes revisor kunne finde 50-60k hun havde betalt for meget i skat sidste år. :)

Ved du hvordan det forholder sig med topskat?     Dvs. hvis mit lønmodtagerjob eks. giver 300k om året....og topskat grænsen er omkring 325-330k (?).....betaler jeg så også først topskat når *overskuddet* overstiger de 25-30k ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:53
Hej!

Ja..når nettoindtægten kommer over samt din skattepligtige indkomst fra lønmodtager-

jobbet kommer netto på 300 tkr.(der fragår jo personfradrag, renteudgifter mv.)

/Peter

Tilmeldt 21. Dec 06
Skrevet kl. 14:44
Hej Peter,

skal lige passe på jeg ikke misforstår noget.  Med nettoindtægten...mener du da min generelle firma-indtægt eller firmaindtægten-udgifter (dvs. overskuddet) ?

Dvs. lønmodtagerjob = 300k

Firma indtægt = 50k eksempelvis
- omkostninger = 10k
= overskud på 40k

Er det så de 50k eller 40k der skal betaltes topskat af?

Fra 8900
Tilmeldt 9. Feb 07
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 14:51
De 40
Tilmeldt 20. May 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 23:33
Hejsa.

Hvis overskuddet er 40 tkr. så skal du først fratrække 8% i AM-bidrag, din skattepligtige indkomst bliver herefter 36,8 t.kr. som du skal tillægge dit A-skattegrundlag for at vurdere om du er "havnet" i topskatten.

Med venlig hilsen

Mads Riber

Bokkeeping

Tilmeldt 21. Dec 06
Skrevet kl. 11:39
Ok takker for jeres svar.

Så vidt jeg kan vurdere vil det derfor være mest optimalt hvis jeg lægger skattepengene til side på kontoen istedet for løbende at indbetale giro-kort til Skat.

Hvis jeg nu i August beslutter mig for at hæve næsten alt af det "nuværende" overskud til privatforbrug - hvordan ser skatteregnskabet så ud?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:44
Hej!

Dit privatfotrbrug har ikke indflydelse på skatteregnskabet.

/Peter

Tilmeldt 21. Dec 06
Skrevet kl. 14:15
Jeg skal vel betale skat af eks. 10.000kr hvis jeg trækker dem ud fra firmakontoen og over på den private.  Men er der forskel på den skatteprocent hvis jeg eks. hæver 50k kontra 10k til privatforbrug?  (når vel op på topskat så?)
Side 1 ud af 2 (11 indlæg)