(Kan det ha noget at gøre med at vi begge har et fast lønmodtagerjob og vores virksomhed udelukkende drives om aftenen og i weekenderne?) |
Skat af indtægt eller overskud?
Det er nu ikke helt rigtigt hvad din bekendte siger, den indtægt du har haft kan du jo trække dine udgifter fra i også betaler du skat af dit overskud. Hvis du ingen udgifter har kan man godt sige du betaler skat af dine indtægter. Så det er stadig kun overskudet der betales skat af, penge du tjener og igen bruger i din virksomhed skal som regl ikke betaler skat af, alt efter hvad det er du bruger dem på. |
selvfølgelig har jeg også lidt udgifter i virksomheden som udelukkende er erhvervsrettede ting (drift, inventar). Jeg mener hun har gjort det at hun indbetaler girokort til Skat hver måned ud fra hendes indtægt. Så giver det mere mening det hun sagde med at hendes revisor kunne finde 50-60k hun havde betalt for meget i skat sidste år. :) Ved du hvordan det forholder sig med topskat? Dvs. hvis mit lønmodtagerjob eks. giver 300k om året....og topskat grænsen er omkring 325-330k (?).....betaler jeg så også først topskat når *overskuddet* overstiger de 25-30k ? |
Hej! Ja..når nettoindtægten kommer over samt din skattepligtige indkomst fra lønmodtager- jobbet kommer netto på 300 tkr.(der fragår jo personfradrag, renteudgifter mv.) /Peter |
skal lige passe på jeg ikke misforstår noget. Med nettoindtægten...mener du da min generelle firma-indtægt eller firmaindtægten-udgifter (dvs. overskuddet) ? Dvs. lønmodtagerjob = 300k Firma indtægt = 50k eksempelvis - omkostninger = 10k = overskud på 40k Er det så de 50k eller 40k der skal betaltes topskat af? |
Hejsa. Hvis overskuddet er 40 tkr. så skal du først fratrække 8% i AM-bidrag, din skattepligtige indkomst bliver herefter 36,8 t.kr. som du skal tillægge dit A-skattegrundlag for at vurdere om du er "havnet" i topskatten. Med venlig hilsen Mads Riber Bokkeeping |
Så vidt jeg kan vurdere vil det derfor være mest optimalt hvis jeg lægger skattepengene til side på kontoen istedet for løbende at indbetale giro-kort til Skat. Hvis jeg nu i August beslutter mig for at hæve næsten alt af det "nuværende" overskud til privatforbrug - hvordan ser skatteregnskabet så ud? |
Hej! Dit privatfotrbrug har ikke indflydelse på skatteregnskabet. /Peter |
|