Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg ansætte min ægtefælle i et enkeltmandsvirksomhed?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er ... Er ny herinde og har et lille spørgsmål:

Jeg har for nyligt startet en rengøringsfirma op som står i mit navn (enkeltmandsvirksomhed). Mit spørgsmål er så, hvis min kone skal arbejde i firmaet, skal der så en ansættelsesproces igang med de regler der følger for ansatte?? For vi kommer jo enlig til at drive firmaet sammen.

På forhånd tak!

Mvh Miklos

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 01:17

Du skal passe meget på med både skatteregler og regler vedrørende arbejdsløshedsunderstøttelse. Hvis du skal skalere ned og din kone ikke skal arbejde i firmaet kan hun næppe få ubderstøttelse da du risikerer at akasse/jobcenter ikke vil anderkende at hun er stoppet

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:49

Du kan vælge at ansætte hende men du kan også vælge at lade hende blive medarbejdende ægtefælle hvor du kan lade op til 50% af overskuddet dog max. 215.500 DKK (2012) beskatte hos hende.  Det er også rigtigt som det bliver sagt at der kan være noget med A-kasse m.v. som der skal tages højde for 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:54

Ja selv som medhjælpende ægtefælle kan der som de andre er inde på, være A-skatte konsekvenser hvis hun bliver arbejdsløs i forhold til dig. Derudover er der jo forsikring - ansvars så I er dækket hvis I før ødelagt noget eksternt (gælder jo også dig selv nu) + og erhvervsskade forsikring. Bliver hun løn ansat vil der også være aspekter som barsel og ATP samlet betaling som jeg lige ser det

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)