Jeg troede faktisk at platform og hosting var det samme, altså at man skulle vælge mellem ex wordpress eller unoeuro
Nej lad os tage et eksempel at du gerne vil bruge Wordpress. Wordpress er udviklet i et programmeringssprog som hedder PHP. Det vil sige at du skal finde et sted som tilbyder en server som tilbyder at afvikle programmer udviklet i PHP. Desuden skal det bruge en Mysql database. Så du skal også sikre dig at udbyderen giver dig adgang til en Mysql database. Der kan også være krav til hvilke versioner af PHP der skal benyttes mv. WordPress kan som regel afvikles på både en Linux eller Windows server.
Vælger man i stedet en løsning som Umbraco, så er den udviklet i .NET og kræver en Windows 2008 server.
Du kan også se på hostingen som et sted ude i verden hvor du kan lægge dine sider, så alle kan få adgang til dem. Princippielt kan du såmænd have sitet på server hjemme i stuen, men dette vil dog være lidt mere bøvlet.
Tobias: Hvordan fungerer sådan et sponsorat helt nøjagtigt, og hvordan adskiller det sig fra affiliate? Er det noget med at jeg kontakter en veganershop, siger "hvis i vil sponsorere mig med x kr pr md, så vil jeg omtale jer positivt i mine artikler"? Og vil den bedste strategi være at vente til jeg har fået siden etableret og en fast læserskare (gøre den attriktiv for sponsorer), og så kontakte mulige sponsorer, eller vil det være bedst at få nogle sponsorater i hus og derigennem gøre den attraktiv for læserene? Det er vist lidt som hønen og ægget...
Hej igen,
Nu er jeg ikke så meget inde i affiliate, men med sponsorat mener jeg ganske som du beskriver det, at du kontakter diverse shops og siger at du har mange af deres potentielle kunder på din side. Alt efter hvor mange besøgende du har og hvor høj grad af reklame du kan tilbyde, vil I så blive enige om en pris. Et sponsorat kan indeholde en masse forskellige ting, fx en bannerreklame som de laver og får indsat på din side, et tekstlink efter hvert af dine indlæg på bloggen, en månedlig nyhed fra dem om deres tilbud eller lign som de får lov til at poste på din side mv. Det kan også være at du opretter en "Billigste veganerprodukter"-side, hvor du så linker til de forskellige veganershops og får penge hver gang du henviser en person dertil. Fantasien sætter grænserne, vil jeg mene.
Lige mht hønen og ægget kan du muligvis have ret, hvis du tænker på "betaling pr. klik", men hvis det er fx x kroner for et fast tekstlink, et banner eller lign, så er du nødt til at have en solid læserskare før du kan overbevise sponsorer om, at du er værd at smide penge efter.